Reklama

Systemy Nośne

Triumf Japonii. Udany start rakiety H3

Start japońskiej rakiety H3; luty 2024 r.
Autor. JAXA via YouTube

Po nieudanym debiucie, kontrolowanej eksplozji oraz rocznym oczekiwaniu, japońska agencja kosmiczna JAXA przeprowadziła udany start systemu nośnego H3. Rakieta ma zastąpić dotychczas eksploatowaną H-IIA oraz wynieść japoński sektor kosmiczny na zupełnie inny poziom.

W sobotę, 17 lutego br. z Centrum Kosmicznego Tanegashima japońska agencja kosmiczna JAXA przeprowadziła udany start innowacyjnego systemu nośnego H3, opracowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries. Sukces rakiety to znakomita informacja dla krajowego sektora kosmicznego, którego ładunki użyteczny były wynoszone w przestrzeń kosmiczną głównie przy pomocy systemu H-IIA. Według zapowiedzi strony japońskiej oraz mediów zagranicznych, nowa rakieta ma wynieść Japonię na zupełnie nowy poziom, jeśli chodzi o technologie kosmiczne dla użytku cywilnego i wojskowego.

Największym wyzwaniem dla Japonii była separacja stopni rakiety i zapłon silnika w górnym segmencie. Przypomnijmy bowiem, że w marcu 2023 r. JAXA przeprowadziła start systemu nośnego, natomiast po oddzieleniu stopni nie odnotowano działania jednostki napędowej. W wyniku braku możliwości realizacji misji, kontrolerzy podjęli decyzję o wydaniu komendy destrukcji, doprowadzając do przedwczesnego zakończenia jej lotu testowego.

Czytaj też

W ramach misji w przestrzeń kosmiczną został wyniesiony ładunek demonstracyjny, określony jako Vehicle Evaluation Payload-4. Ponadto H3 zabrała ze sobą dwa małe urządzenia typu smallsat - CE-SAT-IE oraz TIRSAT. Zmiana jest niezwykle istotna w porównaniu do lotu z marca 2023 r. Wówczas Japończycy umieścili w ładowni satelitę optycznego ALOS-3, który został zniszczony. Jak podaje Spacenews.com, satelita kosztował blisko 200 mln USD, a zatem działanie JAXA spotkało się z dużą krytyką.

Rakieta nośna H3 została skonstruowana przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, która opracowuje ten projekt we współpracy z JAXA. Wstępnie pierwszy prototyp systemu został zaakceptowany w 2013 r. i od tego momentu był modernizowany, tak aby zastąpić używaną obecnie rakietę nośną H-IIA. System H3 z kolei, jest ulepszony o nowe elementy, przy jednoczesnym zmniejszeniu ogólnych kosztów produkcji.

Reklama

H3 ma wynieść japoński sektor kosmiczny na zupełnie nowy poziom. Przykładowe misje, które zostaną zrealizowane przy pomocy rakiety to wyniesienie frachtowca HTV-X, który będzie transportował cargo do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), lub misję księżycową LUPEX (Lunar Polar Exploration), która jest realizowana we współpracy z Indiami.

Czytaj też

Zarówno w marcu 2023 r., jak i w lutym br. wykorzystano wersję rakiety H3-22S. Nazwa, tak jak w przypadku legendarnego systemu H-IIA, częściowo prezentuje specyfikację techniczną rakiety. Pierwsza z dwóch cyfr oznacza liczbę silników LE-9, znajdujących się w pierwszym stopniu rakiety - w tym przypadku 2, natomiast producent oferuje wersję również z 3 jednostkami napędowymi w dolnym stopniu rakiety. Następnie druga liczba wskazuje ilość boosterów podłączonych do systemu nośnego. Litera na końcu nazwy, wskazuje rozmiar owiewki w rakiecie. Producent planuje skonstruowanie w przyszłości jeszcze typu W o zwiększonej szerokość owiewki do 5,4 metra.

Źródło: Spacenews.com / JAXA / Space24.pl

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newsletterazaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama