Reklama
  • Wiadomości

Brytyjska rakieta spróbuje sięgnąć kosmosu

Wywodząca się z Edynburga firma Skyrora otrzymała oficjalną licencję na przeprowadzenie lotu suborbitalnej rakiety Skylark-L. Start odbędzie się w 2026 roku z kosmodromu SaxaVord.

Rakieta suborbitalna Skylark L w trakcie testów.
Rakieta suborbitalna Skylark L w trakcie testów.
Autor. Skyrora

Licencja brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) została ogłoszona 4 sierpnia br. Pozwala ona na przeprowadzenie do 16 startów rakiety Skylark-L z kosmodromu SaxaVord na Szetlandach. To pierwszy przypadek w historii brytyjskiego sektora kosmicznego, gdy system nośny spółki z Wielkiej Brytanii otrzymał licencję na pionowy start z rodzimego terytorium.

W Wielkiej Brytanii uchwalono w 2018 r. ustawę o przemyśle kosmicznym. Pierwsza licencja na lot została przyznana w 2022 r. Jednak próba poziomego wystrzelenia rakiety z samolotu przez firmę Virgin Galactic, której właścicielem jest brytyjski miliarder Richard Branson, zakończyła się niepowodzeniem.

„Skyrora jest dumna, że może przewodzić działaniom umożliwiającym starty z Wielkiej Brytanii. Niezbędne jest, aby Wielka Brytania miała suwerenne możliwości takich startów m.in. ze względów strategicznych w zakresie obronności.” - podkreślił Wołodymyr Lewykin, dyrektor generalny Skyrora. Jeśli pierwszy lot rakiety Skylark-L zakończy się sukcesem, będzie stanowił „kamień milowy” w zakresie rozwoju brytyjskiego sektora kosmicznego.

Reklama

Nadchodzący lot

Pomimo wydania licencji na przeprowadzenie kilkunastu startów rakiety Skylark-L z kosmodromu na Szetlandach, nie oczekuje się, że SaxaVord będzie w stanie zorganizować start przed początkiem 2026 r. Obecnie obiekt SaxaVord nie posiada dostępnych platform startowych, dlatego też rakieta firmy Skyrora będzie mogła zadebiutować dopiero w przyszłym roku.

Skylark-L jest zdolny do wynoszenia około 50  kg na wysokość ponad 100  km. Skyrora spodziewa się, że rakieta osiągnie wysokość od 120 do 130 km, a więc powyżej linii Karmana. która jest umowną granicą z przestrzenią kosmiczną. Po osiągnięciu maksymalnej wysokości, system powróci na Ziemię. W końcowej fazie powrotu spowolni ją spadochron.

Autor. Skyrora

Rakieta posiada wysokość 11 metrów i jest napędzana niewielkim silnikiem na paliwo ciekłe (nafta i nadtlenek wodoru), generującym ciąg 30 kN. Co ciekawe, do wytworzenia mieszanki napędowej wykorzystywane są węglowodory z odpadów plastikowych i tworzyw sztucznych. Warto także zauważyć, że silnik stworzono w przeważającej mierze z podzespołów stworzonych z użyciem przemysłowej drukarki 3D.

Suborbitalny system nośny Skylark L zaliczył swój debiut w 2022 r. Wtedy jednak lot został wykonany z mobilnej wyrzutni znajdującej się na terytorium Islandii. Z powodu problemu z oprogramowaniem rakieta osiągnęła wysokość zaledwie 300 metrów.

Reklama

Ambitne plany

Warto zauważyć, że opisywana rakieta to system przeznaczony do eksperymentów w warunkach mikrograwitacji oraz przetestowania technologii rozwijanej na potrzeby trzystopniowej rakiety orbitalnej Skyrora-XL o wysokości ponad 22 metrów. Będzie mogła wynieść do 315 kg na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Wizualizacja artystyczna rakiety orbitalnej Skyrora XL.
Wizualizacja artystyczna rakiety orbitalnej Skyrora XL.
Autor. Skyrora/ESA

Przedstawiciele firmy Skyrora mają nadzieję, że zakończenie procesu wydawania licencji na lot suborbitalny to dobry prognostyk, który przyczyni się do szybszego uzyskania licencji na lot orbitalny rakiety Skyrora-XL. Poinformowano przy tym, że dwa stopnie rakiety są już gotowe. Produkcja pierwszego stopnia rozpocznie się w najbliższym czasie. Firma planuje przeprowadzić testy integracyjne systemu XL w przyszłym roku.

Warto zauważyć, że ambitne plany względem rozwoju swojego orbitalnego systemu nośnego ma także inna firma z Wielkiej Brytanii. Orbex przygotowuje do debiutu system nośny Prmie, który będzie mierzyć około 19 m. W ostatnim czasie firma otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 20 mln GBP od rządu na rozwój projektu.

Reklama
Reklama