Systemy Nośne
Chiny zainteresowane skopiowaniem Starshipa?
Nowo przedstawiony projekt systemu nośnego Chińskiej Akademii Technologii Pojazdów Rakietowych (CALT) nieco przypomina z wyglądu system Starship. Mimo inspirowania się amerykańską koncepcją pojazdu wielokrotnego chiński projekt różni się ładownością i funkcjonowaniem silników rakietowych.
W ostatnich latach Chińska Republika Ludowa dokonała dużego postępu w sektorze kosmicznym. Państwo Środka stara się dogonić Stany Zjednoczone w kwestii rozwoju zaawansowanych technologii oraz podboju kosmosu. Jednym z kluczowych celów powyższych państw jest długo wyczekiwany powrót człowieka na Księżyc oraz pierwszy w historii załogowy lot na Marsa. Do takich przedsięwzięć potrzebne są nowe systemy nośne.
Czytaj też
Portal Space News donosił, że podczas zorganizowanego w Helsinkach dnia 17 lutego br. przez Międzynarodową Federację Astronautyczną (IAF), we współpracy z Chińskim Towarzystwem Astronautycznym (CSA) oraz CALT międzynarodowego sympozjum poświęconemu rozwojowi załogowych misji orbitalnych strona chińska zaprezentowała projekt nowego pojazdu nośnego napędzanego mieszanką ciekły tlen-ciekły metan (a zatem w planach jest zastosowanie podobnej mieszanki paliwowej do stosowanej w silnikach Starshipa - Raptor). Koncepcja została przedstawiona podczas przemówienia inauguracyjnego Wanga Xiaojuna - prezesa państwowego ośrodka przemysłowo-badawczego CALT.
Czytaj też
Projekt wśród obserwatorów od razu wzbudził skojarzenia, głównie z powodu wysokiego podobieństwa do opracowywanej przez firmę SpaceX rakiety Starship. Chińska koncepcja pojazdu kosmicznego wielokrotnego użytku podobnie jak pierwowzór będzie systemem dwustopniowym. Pierwszy człon w terminalnej fazie lądowania ma zostać przechwycony przy pomocy specjalnej wieży, która najprawdopodobniej zostanie stworzona na wzór Mechazilli, czyli tej, jaką możemy uświadczyć w ośrodku Boca Chica.
Jednakże pomimo wizualnych i technicznych podobieństw chiński system będzie wyróżniał się znacznie mniejszą, bo pięciokrotnie mniejszą ładownością. Rakieta opracowywana przez CALT będzie mogła w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską tylko 20 ton, przy czym pomysłodawcy pojazdu Starship mówią o 100 tonach. Różnice będą dotyczyły także działania silników - ten z chińskiego pojazdu będzie pracował w cyklu otwartym (a zatem podobnie jak w silnikach Merlin znanych z Falcon 9), zaś Raptory są silnikami opartymi o cykl spalania etapowego z pełnym przepływem (FFSCC - Full Flow Staged Combustion Cycle).