Reklama
  • Wiadomości

Hiszpania buduje nową rakietę. Debiut w przyszłym roku

Hiszpański start-up PLD Space poinformował o postępach w projekcie rakiety nośnej Miura 5. Debiut systemu nośnego zaplanowano na 2026 rok.

PLD Space, Hiszpania, rakieta, Miura 5, kosmos, technologie
Wizualizacja rakiety nośnej Miura 5 od hiszpańskiej firmy PLD Space.
Autor. PLD Space

Ostatnie miesiące to dla inżynierów PLD Space intensywny czas, który spędzili na budowie poszczególnych elementów do rakiety Miura 5 oraz ich testach. Start-up skupił się na dopracowaniu modeli inżynieryjnych, bazując na testach prototypów, natomiast w procesie produkcji skoncentrowano się na obróbce i montażu materiałów metalowych oraz kompozytowych.

Można tu wymienić zbiorniki, segment środkowy (ang. interstage) lub owiewkę. Celem procesu jest budowa segmentów inżynieryjnych, które pomogą w analizach i przygotowaniu elementów lotnych.

Dwustopniowa Miura 5 ma mieć 37 m wysokości, 2 m średnicy i zdolność wyniesienia na niską orbitę okołoziemską ponad 1 t ładunku. Pierwszy segment będzie napędzany 5 silnikami TEPREL-C. W drugim stopniu rakiety znajdzie się pojedyncza jednostka przystosowana do działania w próżni kosmicznej.

Reklama

Kluczem w projekcie jest silnik stanowiący serce rakiety. Przedstawiciele PLD Space pracują nad jego elementami, tj. główną komorą spalania, turbopompą, dyszą, itd. W tym procesie wykorzystuje się druk 3D, co jest dość powszechnie stosowane także przez inne firmy z branży kosmicznej. Na oficjalnym profilu na platformie X znaleźliśmy również nagranie z testów turbopompy silnika.

25 sierpnia PLD Space poinformowało o gotowości silnika TEPREL-Cvac do testów kwalifikacyjnych. Mowa o jednostce, która znajdzie się w górnym segmencie rakiety. Zasilana materiałem pędnym RP-1 oraz ciekłym tlenem, wykorzystuje cykl z generatorem gazu.

Proces spalania polega na rozdzieleniu materiału pędnego na dwa obiegi: część trafia do głównej komory spalania, a część do komory spalania wczesnego (ang. preburner). Powstające tam gazy zasilają turbinę, która z kolei napędza pompy materiałów pędnych. Gazy te są następnie usuwane przez swego rodzaju „rurę wydechową”, którą widać na poniższym nagraniu.

Raul Torres, CEO i współzałożyciel PLD Space, poinformował, że do końca roku powstanie druga wersja silnika TEPREL-Cvac przeznaczona do lotu. Dysza jednostki zostanie nieco wydłużona, a jej średnica zwiększona. Silniki z tej serii (działające na Ziemi oraz w próżni) mają chłodzenie regeneracyjne - materiał pędny w bardzo niskiej temperaturze przebiega kanałami w ściankach głównej komory spalania i dyszy, chłodząc silnik. Druga wersja silnika, o której wspomniał Torres, będzie miała również chłodzenie typu film cooling, które wykorzystuje spaliny z komory spalania wstępnego do ochrony przed przegrzaniem.

Reklama

Hiszpańska rakieta wystartuje z Gujany Francuskiej

Hiszpanie prowadzą również prace nad miejscem startowym dla rakiety Miura 5. W czerwcu 2025 roku podpisano umowę z francuską agencją kosmiczną CNES, która daje zielone światło na rozpoczęcie prac nad infrastrukturą startową w Gujanie Francuskiej. Kilka miesięcy wcześniej firma zawarła porozumienie umożliwiające starty z terytorium Omanu. Debiut Miura 5 zaplanowano na 2026 rok.

Reklama
Reklama