- Wiadomości
Hiszpania buduje nową rakietę. Debiut w przyszłym roku
Hiszpański start-up PLD Space poinformował o postępach w projekcie rakiety nośnej Miura 5. Debiut systemu nośnego zaplanowano na 2026 rok.
Autor. PLD Space
Ostatnie miesiące to dla inżynierów PLD Space intensywny czas, który spędzili na budowie poszczególnych elementów do rakiety Miura 5 oraz ich testach. Start-up skupił się na dopracowaniu modeli inżynieryjnych, bazując na testach prototypów, natomiast w procesie produkcji skoncentrowano się na obróbce i montażu materiałów metalowych oraz kompozytowych.
Można tu wymienić zbiorniki, segment środkowy (ang. interstage) lub owiewkę. Celem procesu jest budowa segmentów inżynieryjnych, które pomogą w analizach i przygotowaniu elementów lotnych.
🚀 Over the past few months, we've made significant progress in the development of MIURA 5 subsystems. Our team has been rapidly iterating and optimizing the engineering models—through manufacturing, integration, and testing—to reach the final qualification models with maximum… pic.twitter.com/S13xf5yUHe
— PLD Space (@PLD_Space) July 17, 2025
Dwustopniowa Miura 5 ma mieć 37 m wysokości, 2 m średnicy i zdolność wyniesienia na niską orbitę okołoziemską ponad 1 t ładunku. Pierwszy segment będzie napędzany 5 silnikami TEPREL-C. W drugim stopniu rakiety znajdzie się pojedyncza jednostka przystosowana do działania w próżni kosmicznej.
Kluczem w projekcie jest silnik stanowiący serce rakiety. Przedstawiciele PLD Space pracują nad jego elementami, tj. główną komorą spalania, turbopompą, dyszą, itd. W tym procesie wykorzystuje się druk 3D, co jest dość powszechnie stosowane także przez inne firmy z branży kosmicznej. Na oficjalnym profilu na platformie X znaleźliśmy również nagranie z testów turbopompy silnika.
25 sierpnia PLD Space poinformowało o gotowości silnika TEPREL-Cvac do testów kwalifikacyjnych. Mowa o jednostce, która znajdzie się w górnym segmencie rakiety. Zasilana materiałem pędnym RP-1 oraz ciekłym tlenem, wykorzystuje cykl z generatorem gazu.
Proces spalania polega na rozdzieleniu materiału pędnego na dwa obiegi: część trafia do głównej komory spalania, a część do komory spalania wczesnego (ang. preburner). Powstające tam gazy zasilają turbinę, która z kolei napędza pompy materiałów pędnych. Gazy te są następnie usuwane przez swego rodzaju „rurę wydechową”, którą widać na poniższym nagraniu.
🇪🇸El primer motor cohete #TEPREL-CVac, el motor de la segunda etapa de #MIURA5, está listo para llevar a cabo las campañas de calificación. Adicionalmente hemos trabajado en las campañas de calificación y aceptación de las turbobombas que forman parte de esta serie de motores. El… pic.twitter.com/ClVgrh0apw
— PLD Space (@PLD_Space) August 25, 2025
Raul Torres, CEO i współzałożyciel PLD Space, poinformował, że do końca roku powstanie druga wersja silnika TEPREL-Cvac przeznaczona do lotu. Dysza jednostki zostanie nieco wydłużona, a jej średnica zwiększona. Silniki z tej serii (działające na Ziemi oraz w próżni) mają chłodzenie regeneracyjne - materiał pędny w bardzo niskiej temperaturze przebiega kanałami w ściankach głównej komory spalania i dyszy, chłodząc silnik. Druga wersja silnika, o której wspomniał Torres, będzie miała również chłodzenie typu film cooling, które wykorzystuje spaliny z komory spalania wstępnego do ochrony przed przegrzaniem.
Hiszpańska rakieta wystartuje z Gujany Francuskiej
Hiszpanie prowadzą również prace nad miejscem startowym dla rakiety Miura 5. W czerwcu 2025 roku podpisano umowę z francuską agencją kosmiczną CNES, która daje zielone światło na rozpoczęcie prac nad infrastrukturą startową w Gujanie Francuskiej. Kilka miesięcy wcześniej firma zawarła porozumienie umożliwiające starty z terytorium Omanu. Debiut Miura 5 zaplanowano na 2026 rok.
Zobacz też


