- WIADOMOŚCI
Niemiecka rakieta zyskała amerykańskiego klienta
Niemiecka firma Isar Aerospace poinformowała o pozyskaniu kolejnego klienta dla rakiety nośnej Spectrum. Misję dla amerykańskiej firmy SEOPS zaplanowano na 2028 rok.
Autor. Isar Aerospace
Chociaż rakieta Spectrum wciąż czeka na swój pierwszy udany lot, już teraz przyciąga klientów z całego świata. 18 listopada 2025 roku Isar Aerospace poinformował o podpisaniu umowy z amerykańską firmą SEOPS, dostawcą usług integracyjnych i misji kosmicznych, na przeprowadzenie lotu rakiety Spectrum w 2028 roku. Misja zostanie wystrzelona z dedykowanej platformy startowej Andøya Space w Norwegii.
„Globalny popyt na usługi wynoszenia satelitów z Europy nadal rośnie, ponieważ państwa i branże dostrzegają strategiczne znaczenie niezależnego dostępu do przestrzeni kosmicznej. Z dumą witamy SEOPS w naszym planie startów.” - powiedziała Stella Guillen, Chief Commercial Officer w Isar Aerospace. W komunikacie prasowym brakuje informacji o wartości przedmiotu umowy.
Dotychczas w dedykowanych misjach Amerykanie korzystali z usług firm Northrop Grumman i SpaceX, kolejno z rakiet nośnych Antares i Falcon 9. Misja z Isar Aerospace zostanie przeprowadzona w ramach programu LaunchLock Prime przygotowanego przez firmę SEOPS. Dodatkowo Spectrum będzie pierwszym europejskim systemem wykorzystanym w tym projekcie.
Z informacji podanych na stronie SEOPS wynika, że oferta uwzględnia udział w kilku dedykowanych misjach w ramach jednej umowy. Evan Hoyt, wiceprezes SEOPS, wytłumczył, że partnerstwo z Isar Aerospace zapewnia „większą kontrolę, wybór sposobu i miejsca, w którym ich misje docierają na orbitę”. Warto podkreślić, że wysunięty na północ kompleks w Norwegii jest atrakcyjny ze względu na łatwy dostęp do orbit polarnych i heliosynchronicznych.
Debiut niemieckiej rakiety zakończony eksplozją
Spectrum to dwustopniowa rakieta o wysokości 28 m oraz średnicy 2 m, która jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) do 1 t ładunku oraz do 700 kg na orbitę synchroniczną ze Słońcem (SSO). W dolnym stopniu znajduje się 9 silników Aquila, natomiast górny segment napędza pojedyncza jednostka. Silniki zasilane są ekologicznym materiałem pędnym propan + ciekły tlen.
Debiut miał miejsce w marcu 2025 roku z platformy startowej w Andøya Spaceport w Norwegii. Lot zakończył się niepowodzeniem - po około 20 sekundach silniki rakiety przestały pracować i system spadł na ziemię. Za główną przyczynę uznano utratę kontroli orientacji. Rakieta po starcie opuściła strefę bezpieczeństwa, co spowodowało uruchomienie systemu przerwania misji (Flight Termination System).
Kolejny lot, według Alexandre’a Dalloneau, wiceprezesa ds. misji i operacji startowych w Isar Aerospace, ma nastąpić „najszybciej, jak to możliwe”. 13 listopada niemiecka firma poinformowała w social mediach, że segmenty rakiety do drugiego startu dotarły do Norwegii.
We're bringing progress and ambition back to Europe: Spectrum’s stages for Flight 2 have arrived at our launch pad at @AndoyaSpace , gearing up for pre-flight testing. pic.twitter.com/a3dX3sk7Jw
— Isar Aerospace (@isaraerospace) November 13, 2025
W kolejnych latach rakieta podejmie próbę wyniesienia na orbitę kilku satelitów w ramach programu Boost! Europejskiej Agencji Kosmicznej. Isar Aerospace planuje zwiększyć częstotliwość startów do 6-8 misji w 2028 r. Popyt jest tak duży, twierdzą Niemcy, że negocjacje o rezerwacji lotu na 2029 r. należy prowadzić już teraz.
Przypomnijmy, że latem 2025 r. Spectrum otrzymała kolejne zlecenia na wyniesienie ładunków kosmicznych w ramach europejskiej inicjatywy Flight Ticket Initiative. Mowa o misjach ”CASSINI” oraz ”Tom i Jerry”. Do tego dochodzi szerokie zainteresowanie ze strony podmiotów prywatnych oraz inne inicjatywy instytucji europejskich.
