Ogień Prometeusza zapłonął we Francji

Autor. ESA
We Francji przeprowadzono serię próbnych odpaleń silnika rakietowego Prometheus. Pod koniec roku jednostka zostanie przetestowana w locie w ramach misji demonstratora głównego segmentu do europejskiej rakiety wielokrotnego użytku.
W czerwcu na stanowisku testowym PF20 w siedzibie firmy ArianeGroup w Vernon we Francji przeprowadzono cztery testowe odpalenia silnika rakietowego Prometheus, który w przyszłości będzie zasilał europejskie rakiety wielokrotnego użytku. ”Przeprowadzenie wielu testów zapłonu w ciągu jednego dnia stanowi znaczący postęp w rozwoju silnika.” - skomentował producent w komunikacie prasowym z początku lipca.
Prometheus fired up once again (and again) 😎🔥
— ESA Space Transport (@ESA_transport) July 2, 2025
Prometheus performed 4 consecutive ignitions on 20 June, a first in Europe for this type of engine.
The hot-firing campaign was held on the PF20 test bench at @ArianeGroup's site in Vernon, France.
Read more:… pic.twitter.com/zyK7m1hdTb
Jednostka jest zasilana przez materiał pędny ciekły tlen i ciekły metan, wykorzystując cykl spalania z generatorem gazu. W listopadzie 2024 r. Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała o kolejnej umowie na rozwój projektu silnika oraz budowy drugiego demonstratora Themis. Łączna wartość kontraktu dla ArianeGroup wyniosła wówczas 230 milionów euro. Prace nad silnikiem rozpoczęły się około 10 lat temu.
Temida i Prometeusz wystartują razem
Projektowi Prometheus przyświeca zamysł pozyskania taniego, zdatnego do wielokrotnego użycia napędu, który będzie wystarczająco uniwersalny, by zasilić całą flotę nowych rakiet orbitalnych. Na ten moment silnik został wpisany w projekt rakiety od firmy Maia Space (mającej wsparcie ArianeGroup), której dolny segment po odzyskaniu będzie mógł zostać wykorzystany w kolejnych misjach.
Zanim to jednak nastąpi Prometheus zostanie przetestowany w locie na segmencie Themis, będącym demonstratorem głównego stopnia rakiety wielokrotnego użytku. Europejska Agencja Kosmiczna w komunikacie zwróciła jednak uwagę, że kolejny silnik zostanie przetestowany w ośrodku testowym niemieckiej agencji kosmicznej DLR w Lampoldshausen. Nie podano jednak planowanej daty tej próby.
Themis został dostarczony do szwedzkiego Centrum Kosmicznego Esrange w pobliżu północnej Kiruny. Segment zostanie umieszczony na platformie, gdzie odbędą się testy procedur przed lotem, napełnianie zbiorników ciekłym metanem w temperaturze - 162°C, próbne odpalenie silników oraz faktyczna demonstracja w locie na wysokość 30-250 metrów. Ten ostatni powinien odbyć się jeszcze w 2025 r.
Flota rakiet wielokrotnego użytku jest kluczowa dla konkurencyjności Europy na globalnym rynku kosmicznym, który jest w tej kategorii zdominowany przez system Falcon 9 od firmy SpaceX, należącej do Elona Muska. Europa dysponuje rakietami Ariane 6 oraz Vega-C, które chociaż są stosunkowo nowe, nie nadają się do ponownego wykorzystania w kolejnych misjach.