Reklama

Europejska Temida dotarła do Szwecji. Wkrótce pierwszy lot

Ilustracja:  ArianeGroup/ESA [esa.int]
Ilustracja: ArianeGroup/ESA [esa.int]

Do Szwecji dotarł Themis. Jest demonstrator głównego segmentu do europejskiej rakiety wielokrotnego użytku. Test w locie odbędzie się pod koniec 2025 roku. Ważny udział w projekcie ma firma z Polski.

Themis ma za sobą długą drogę z ośrodka ArianeGroup w Les Mureaux we Francji do Centrum Kosmicznego Esrange, obsługiwanego przez Swedish Space Corporation, w pobliżu północnej Kiruny. Segment dotarł na miejsce w piątek, 27 czerwca 2025 r. W kolejnych miesiącach zostaną przeprowadzone testy w ramach projektu SALTO (Structured Agile Launcher Technology Operations), finansowanego przez program Komisji Europejskiej Horizon Europe.

Reklama

Europejska rakieta wielokrotnego użytku

Według Europejskiej Agencji Kosmicznej, segment jest około metr szerszy i ponad dwa razy dłuższy niż ciężarówka. Themis zostanie umieszczony na platformie, gdzie odbędą się testy procedur przed lotem, napełnianie zbiorników ciekłym metanem w temperaturze - 162°C, próbne odpalenie silników oraz faktyczna demonstracja w locie na wysokość 30-250 metrów. Ten ostatni powinien odbyć się jeszcze w 2025 r.

Kluczową próbą będzie uruchomienie silnika Prometheus przeznaczonego dla rakiet wielokrotnego użytku. Jednostka zasilana przez mieszankę ciekły metan i ciekły tlen, wykorzystująca cykl z generatorem gazu, będzie wykorzystana między innymi w systemie nośnym od firmy Maia Space, mającej wsparcie ArianeGroup. W listopadzie 2024 r. Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała o kolejnej umowie na rozwój projektu silnika oraz budowy drugiego demonstratora Themis. Łączna wartość kontraktu dla ArianeGroup wyniosła wówczas 230 milionów euro.

Czytaj też

Polska firma w projekcie segmentu Themis

Informacja o dostarczeniu demonstratora do Szwecji została przekazana nie tylko przez Europejską Agencję Kosmiczną i Swedish Space Corporation, ale również przez polską firmę Space Forest, która jest ważnym partnerem w projekcie SALTO. Międzynarodowe konsorcjum wybrane do realizacji zadań składa się z 25 podmiotów z 12 krajów.

Reklama

Gdyńska firma poinformowała, że jest odpowiedzialna za podsystem GFCS (Green Flip Control System), czyli pomocniczy silnik rakietowy, dzięki któremu rakieta obróci się przed wylądowaniem. Sterowanie będzie możliwe poprzez połączenie z komputerem pokładowym segmentu Themis.

Space Forest to firma, której flagowym projektem jest rakieta suborbitalna Perun. System ma 11 m długości oraz średnicę 45 cm. Rakieta posiada napęd hybrydowy - silnik rakietowy SF-1000 z podtlenkiem azotu i parafiną. Perun będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku na wysokość do 150 km. Pojedynczy egzemplarz ma umożliwiać przeprowadzenie co najmniej 5 lotów.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama