Reklama

Systemy Nośne

Postępy Rocket Lab. Udany lot Electrona i test silnika nowej rakiety

Autor. Rocket Lab/X

Ostatnie tygodnie były dla firmy Rocket Lab szczególnie intensywne. Przede wszystkim ze względu na dwa loty systemu nośnego Electron w niewielkim odstępie czasowym, ale również przez testy silnika Archimedes, który będzie zasilać nową rakietę o nazwie Neutron. Jej inauguracyjny start powinien odbyć się w drugiej połowie 2025 r.

Rocket Lab to jedna z najprężniej rozwijających się firm prywatnych na amerykańskim rynku kosmicznym. Ostatnie tygodnie ponownie potwierdziły, że flagowa rakieta spółki o nazwie Electron może być uznawana za jeden z najbardziej niezawodnych systemów nośnych na świecie. Drugiego dnia sierpnia br. rakieta wyniosła na orbitę japońskiego satelitę z syntetyczną aperturą radarową (SAR). Po kilku dniach przeprowadzono kolejny start.

Reklama

Electron ponownie skuteczny

11 sierpnia br. system nośny Electron wyniósł w przestrzeń kosmiczną nową jednostkę radarową firmy Capella Space. Misja „A Sky Full of SARs” wystartowała z kompleksu startowego w Nowej Zelandii i pomimo dwugodzinnego opóźnienia, spowodowanego niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, zakończyła się sukcesem. Satelita Acadia-3 (zwany też Capella-13) został umieszczony ok. 600 km nad Ziemią na orbicie o nachyleniu 53 stopni.

Satelita jest już czwartym wyniesionym w kosmos urządzeniem z serii Acadia. To także piąty lot Electrona, mający na celu rozbudowę sieci firmy Capella Space. Większa liczba startów względem rozmieszczonych jednostek wynika z faktu, że w trakcie ubiegłorocznej misji („We Will Never Desert You”) jeden z satelitów został utracony. Był to efekt anomalii w systemie nośnym, który skutkował niepowodzeniem misji i tym samym utratą ładunku. Tym razem obyło się bez niespodzianek.

Warto zauważyć, że wydarzenie było już 10. startem systemu nośnego Electron w 2024 r. To taka sama liczba, jak w przypadku łącznej ilości startów Electrona w ciągu ubiegłego roku. W związku z tym, firmie Rocket Lab już niewiele brakuje, aby zwiększyć roczną częstotliwości lotów swojej flagowej rakiety. Spółka zakładała przeprowadzić ponad 20 startów w 2024 r., jednak ze względu na opóźnienia ze strony klientów nie będzie to możliwe.

Reklama

Testy silnika Archimedes

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, należy przyznać, że Rocket Lab może już teraz zaliczyć obecny rok do udanych. Należy także zauważyć, że firma pracuje nad uczynieniem z Electrona rakiety wielokrotnego użytku. Oprócz tego trwają prace nad zupełnie nowych systemem nośnym o nazwie Neutron, którego debiut jest spodziewany w drugiej połowie przyszłego roku. W ostatnich dniach firma przeprowadziła test silnika Archimedes, który będzie napędzać nową rakietę.

Pierwsze statyczne uruchomienie silnika rakietowego Archimedes stanowi kluczowy krok w pracach rozwojowych. Jednostka napędowa zasilana mieszanką ciekłego metanu oraz ciekłego tlenu (LOX/Methane) osiągnęła 102% mocy. Nie ujawniono jednak dokładnego czasu trwania spalania. Przypomnijmy, że pierwszy stopień Neutrona będzie wyposażony w dziewięć takich silników, z kolei górny segment będzie napędzany pojedynczą jednostką, przystosowaną do pracy w próżni.

Reklama

W całej okazałości nowa rakieta nośna od Rocket Lab ma mierzyć ponad 40 m długości i dysponować możliwością wynoszenia do 13 t ładunku na niską orbitę okołoziemska (LEO), a także do 1,5 t na Wenus czy Marsa. Ma umożliwić częstsze loty i zapewnić niższe koszty pojedynczych startów. System tworzony jest w dużej części z włókien węglowych, co jest dość lekkim i bardzo odpornym na uszkodzenia materiałem.

Autor. Rocket Lab

Dolny stopień rakiety Neutron będzie powracać na Ziemię, lądując na utwardzonym stanowisku startowym, podobnie w przypadku rakiety Falcon 9. Jednak Neutron wyróżnia się na tle konkurencji m.in. ze względu na rozsuwaną mechanicznie na dwie strony pokrywą ładunku. Ruchoma owiewka będzie po uwolnieniu zawartości powtórnie zamykana, aby umożliwić całemu zwartemu systemowi bezpieczny powrót na Ziemię.

Niecodzienne rozwiązania inżynieryjne oraz maksymalizacja zakresu wielokrotnego użytkowania opisywanej rakiety mają pozwolić na oferowanie niezawodnych i zarazem ekonomicznych usług wynoszenia.

Źródło: Rocket Lab/Space24.pl

Reklama

Komentarze

    Reklama