Reklama
  • Wiadomości

Silnik do polskiej rakiety Perun po ostatecznym teście

Gdyńska firma SpaceForest poinformowała o przeprowadzeniu ostatecznego testu hybrydowego silnika SF-1000 do rakiety suborbitalnej Perun. Kolejny lot zaplanowano na jesień 2025 roku.

Perun, SpaceForest, rakieta, Polska
Polska firma SpaceForest przeprowadziła ostateczny test silnika SF-1000 do rakiety suborbitalnej Perun.
Autor. SpaceForest

Rakietowa firma z Gdyni szykuje się do kolejnego lotu rakiety Perun. W tym celu od miesięcy trwają kampanie testowe zmodyfikowanego silnika SF-1000. W poniedziałek, 4 sierpnia 2025 roku, SpaceForest poinformowało o przeprowadzeniu testu modelu kwalifikacyjnego silnika i jego systemu sterowania wektorem ciągu. Egzemplarz został specjalnie przystosowany do rygorystycznych warunków, w tym prób mechanicznych, termicznych, ciśnieniowych i wibracyjnych.

SF-1000 pracował nieprzerwanie przez 46 sekund, potwierdzając wydajność i bezpieczeństwo. System sterowania wektorem ciągu jest niezbędny przy korekcie trajektorii, co, jak zaznacza gdyńska spółka, stanowi kluczową zdolność przy startach z platform morskich. Tego typu lokalizacje również będą wykorzystywane do misji Peruna.

Reklama

SpaceForest zbudowało również model lotny, który jest identyczny, ale niepoddany niszczącym testom. Egzemplarz zostanie zintegrowany z resztą rakiety przed nadchodzącym lotem. Na ten nie będzie trzeba długo czekać. Gdyńska spółka poinformowała, że Perun wystartuje z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce jesienią 2025 roku.

Suborbitalny Perun ma 11 m długości oraz średnicę 45 cm. Rakieta posiada napęd hybrydowy - silnik rakietowy SF-1000 z podtlenkiem azotu i parafiną. Będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku na wysokość do 150 km (przy blisko 1 t masy startowej). Pojedynczy egzemplarz ma umożliwiać przeprowadzenie co najmniej 5 lotów. Dotychczas SpaceForest podjęło się dwóch testowych lotów suborbitalnych. W czerwcu 2023 r. Perun wzniósł się na wysokość 22 km, a w październiku na 12 km.

Zagraniczne misje Peruna

Udany test silnika hybrydowego to kolejny sukces w rozwoju firmy SpaceForest. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu podpisano dwie umowy na nowe lokalizacje do misji rakiety Perun - tym razem poza granicami Polski. Pierwsze porozumienie zawarto z EuroSpaceport - nowoczesnym portem kosmicznym, wspieranym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). W ramach współpracy polska rakieta wystartuje z platformy morskiej w drugiej połowie 2026 roku.

Reklama

Kilka dni później podpisano umowę z Atlantic Spaceport Consortium (ASC). Konsorcjum odpowiada za budowę europejskiego kosmodromu na wyspie Santa Maria na Azorach. Próba z tej lokalizacji odbędzie się w pierwszej połowie 2026 roku.

Reklama
Reklama