- Wiadomości
Starship i miasto na Marsie. Co planuje Elon Musk?
W SpaceX trwają intensywne prace nad rozwojem systemu Starship/Super Heavy. Działania objęły kolejny test segmentu Ship 37 przed nadchodzącym lotem oraz wizualizację nowej wersji rakiety. Elon Musk przedstawił z kolei zaktualizowany harmonogram lotu na Marsa.
Autor. SpaceX
Na platformie startowej nr 1A w Starbase (Teksas) przeprowadzono kolejny test Shipa 37 - górnego segmentu rakiety Starship/Super Heavy, który weźmie udział w nadchodzącym locie testowym. Tym razem miał miejsce tzw. spin prime test, symulujący sekwencję uruchomienia silnika, natomiast bez jego faktycznego zapłonu. W SpaceX podjęto decyzję o próbie po wymianie co najmniej jednego silnika Raptor Vacuum w Ship 37.
Starship Flight 10: Ship 37 conducts a six engine Spin Prime test following an RVac replacement after its Static Fire testing.
— NSF - NASASpaceflight.com (@NASASpaceflight) August 13, 2025
Live: https://t.co/GVqHtFtncV pic.twitter.com/Z3aEbsKsLM
Na przełomie lipca i sierpnia miało miejsce natomiast dwukrotne uruchomienie Raptorów: najpierw pojedynczego silnika, a później wszystkich sześciu. Platforma startowa jest przeważnie wykorzystywana do testów dolnego segmentu oraz startów w pełni zintegrowanej rakiety, przez co SpaceX musiało wprowadzić pewne modyfikacje w infrastrukturze pod próbę Shipa 37. Firma Elona Muska podjęła tę decyzję po eksplozji segmentu Ship 36 w czerwcu 2025 roku w znajdującym się w Starbase (Teksas) ośrodku Massey’s. Tamtejsza infrastruktura została w dużej mierze zniszczona.
Zmiany te dotyczyły przede wszystkim zabezpieczeń chroniących przed uszkodzeniem dysz silników Raptor Vacuum, przystosowanych do pracy w warunkach próżni i charakteryzujących się większą średnicą niż silników używanych w dolnym stopniu. Dodatkowo konieczne było dostosowanie systemu mocowania Shipa, aby zapewnić stabilność podczas testu. Po zakończeniu spin prime test platforma zostanie przywrócona do pierwotnego stanu.
Nowa generacja Super Heavy
W międzyczasie SpaceX poinformowało w mediach społecznościowych o kolejnych elementach nowej generacji dolnego stopnia Super Heavy. Mowa o „płetwach” (ang. grid fins) umożliwiających sterowanie i utrzymanie kontroli w fazie powrotu na Ziemię. Według firmy Elona Muska nowe „płetwy” są o 50% większe i bardziej wytrzymałe. Zmniejszono również ich liczbę – z czterech do trzech oraz obniżono ich położenie. W Block 3 będą zainstalowane oczywiście na zewnątrz, ale bliżej zbiornika na ciekły metan. Niektóre elementy pozostają niezmienne, tj. wykorzystanie stali nierdzewnej.
Autor. SpaceX
Przypomnijmy, że w lipcu 2025 roku SpaceX opublikowało zdjęcia innego elementu do nowej wersji Super Heavy. Mowa o tubie transferowej, która służy do transferu zmrożonego (temperatura około -162°C) ciekłego metanu ze zbiorników prosto do 33 silników Raptor V3, zasilanych mieszanką paliwa methalox - ciekły metan oraz ciekły tlen. Wizualizacja nowej generacji Super Heavy została opublikowana przez SpaceX na platformie X.
They’ll also be used for vehicle lift and catch, made possible by a new catch point addition and a lower positioning on the booster to align with the tower catch arms. Moving lower reduces the heat they receive from Starship’s engines at hot-staging and places the fin shaft,… pic.twitter.com/9jcWbVL7pf
— SpaceX (@SpaceX) August 13, 2025
Kiedy lot na Marsa?
Elon Musk przyznał, że istnieją niewielkie szanse, aby Starship/Super Heavy z humanoidalnym robotem Optimus poleciał na Marsa w listopadzie lub grudniu przyszłego roku. Za bardziej prawdopodobne uznał misję bez ludzi w perspektywie około 3,5 roku. Dwa lata później powinien odbyć się lot z astronautami na pokładzie. ”Samowystarczalne miasto na Marsie za 20 do 30 lat.” – podsumował właściciel SpaceX.