Reklama
  • Wiadomości

Starship i miasto na Marsie. Co planuje Elon Musk?

W SpaceX trwają intensywne prace nad rozwojem systemu Starship/Super Heavy. Działania objęły kolejny test segmentu Ship 37 przed nadchodzącym lotem oraz wizualizację nowej wersji rakiety. Elon Musk przedstawił z kolei zaktualizowany harmonogram lotu na Marsa.

SpaceX, Starship, rakieta
Segment Ship 37 na platformie startowej.
Autor. SpaceX

Na platformie startowej nr 1A w Starbase (Teksas) przeprowadzono kolejny test Shipa 37 - górnego segmentu rakiety Starship/Super Heavy, który weźmie udział w nadchodzącym locie testowym. Tym razem miał miejsce tzw. spin prime test, symulujący sekwencję uruchomienia silnika, natomiast bez jego faktycznego zapłonu. W SpaceX podjęto decyzję o próbie po wymianie co najmniej jednego silnika Raptor Vacuum w Ship 37.

Na przełomie lipca i sierpnia miało miejsce natomiast dwukrotne uruchomienie Raptorów: najpierw pojedynczego silnika, a później wszystkich sześciu. Platforma startowa jest przeważnie wykorzystywana do testów dolnego segmentu oraz startów w pełni zintegrowanej rakiety, przez co SpaceX musiało wprowadzić pewne modyfikacje w infrastrukturze pod próbę Shipa 37. Firma Elona Muska podjęła tę decyzję po eksplozji segmentu Ship 36 w czerwcu 2025 roku w znajdującym się w Starbase (Teksas) ośrodku Massey’s. Tamtejsza infrastruktura została w dużej mierze zniszczona.

Zmiany te dotyczyły przede wszystkim zabezpieczeń chroniących przed uszkodzeniem dysz silników Raptor Vacuum, przystosowanych do pracy w warunkach próżni i charakteryzujących się większą średnicą niż silników używanych w dolnym stopniu. Dodatkowo konieczne było dostosowanie systemu mocowania Shipa, aby zapewnić stabilność podczas testu. Po zakończeniu spin prime test platforma zostanie przywrócona do pierwotnego stanu.

Reklama

Nowa generacja Super Heavy

W międzyczasie SpaceX poinformowało w mediach społecznościowych o kolejnych elementach nowej generacji dolnego stopnia Super Heavy. Mowa o „płetwach” (ang. grid fins) umożliwiających sterowanie i utrzymanie kontroli w fazie powrotu na Ziemię. Według firmy Elona Muska nowe „płetwy” są o 50% większe i bardziej wytrzymałe. Zmniejszono również ich liczbę – z czterech do trzech oraz obniżono ich położenie. W Block 3 będą zainstalowane oczywiście na zewnątrz, ale bliżej zbiornika na ciekły metan. Niektóre elementy pozostają niezmienne, tj. wykorzystanie stali nierdzewnej.

Starship, Super Heavy, SpaceX
"Płetwy" do nowej generacji segmentu Super Heavy.
Autor. SpaceX

Przypomnijmy, że w lipcu 2025 roku SpaceX opublikowało zdjęcia innego elementu do nowej wersji Super Heavy. Mowa o tubie transferowej, która służy do transferu zmrożonego (temperatura około -162°C) ciekłego metanu ze zbiorników prosto do 33 silników Raptor V3, zasilanych mieszanką paliwa methalox - ciekły metan oraz ciekły tlen. Wizualizacja nowej generacji Super Heavy została opublikowana przez SpaceX na platformie X.

Kiedy lot na Marsa?

Elon Musk przyznał, że istnieją niewielkie szanse, aby Starship/Super Heavy z humanoidalnym robotem Optimus poleciał na Marsa w listopadzie lub grudniu przyszłego roku. Za bardziej prawdopodobne uznał misję bez ludzi w perspektywie około 3,5 roku. Dwa lata później powinien odbyć się lot z astronautami na pokładzie. ”Samowystarczalne miasto na Marsie za 20 do 30 lat.” – podsumował właściciel SpaceX.

Reklama
Reklama
Reklama