Systemy Nośne
Większy i mocniejszy. Starship z nowymi silnikami Raptor
Amerykańska firma SpaceX zaprezentowała trzecią wersję silnika rakietowego Raptor, który w przyszłości zasili dolny stopień najpotężniejszego systemu nośnego na świecie - Starship/Super Heavy.
W oczekiwaniu na kolejną próbę systemu nośnego Starship/Super Heavy, firma Elona Muska pracuje nad ulepszeniem kluczowych elementów rakiety. Doskonałym przykładem jest silnik Raptor v3, który charakteryzuje się znacznie lepszymi wynikami niż poprzednie wersje.
Już na pierwszy rzut oka widać, że trzecia wersja silnika Raptor jest znacznie mniejsza od v1 oraz v2. SpaceX poinformowało, że masa pojedynczej jednostki wynosi 1525 kg w porównaniu do kolejno 2080 kg oraz 1630 kg. Elon Musk zauważył również, że wciąż istnieje dużo możliwości, aby masa Raptora została zredukowana.
Jeśli chodzi o generowany ciąg, Raptor v3 prezentuje się bardzo dobrze z potencjałem na kolejne ulepszenia. Blisko 2,75 mln N, w porówaniu do 2,26 mln N (Raptor v2) oraz 1,76 mln N (Raptor v1), może zostać rozwinięte do 2,95 mln N. Taki wynik przy dodaniu kolejnych dwóch jednostek do 33 silników, znajdujących się obecnie w dolnym stopniu rakiety Starship/Super Heavy (planowane jest umieszczenie 35 raptorów w nowej wersji - V3) spowoduje wygenerowanie około 103 mln N ciągu.
Jak Starship wypada na tle dotychczasowych rakiet amerykańskich? Dla porównania warto powiedzieć o słynnym systemie Saturn V, który wziął udział w m. in. locie pierwszych ludzi na Księżyc w ramach misji Apollo 11. Silniki rakiety wytworzyły łączny ciąg blisko o wartości 35 mln N. Warto zauważyć jednak, że w dolnym stopniu znalazło się 5 silników F-1.
Jeśli chcemy przyjrzeć się bardziej współczesnym systemom, weźmy pod lupę Space Launch System, który podobnie do Starshipa jest ważnym elementem księżycowego programu Stanów Zjednoczonych - Artemis. Z informacji podanych przez NASA wynika, że 4 silniki RS-25 znajdujące się w konfiguracji Block 1 (zostanie wykorzystana w pierwszych trzech misjach Artemis) są w stanie wygenerować ciąg o sile około 39 mln N.
Raptor 3 (sea level variant)
— SpaceX (@SpaceX) August 3, 2024
Thrust: 280tf
Specific impulse: 350s
Engine mass: 1525kg
Engine + vehicle-side commodities and hardware mass : 1720kg pic.twitter.com/zormSroZyh
O nower wersji rakiety Starship/Super Heavy mogliśmy usłyszeć już kilka miesięcy temu. Wraz z początkiem 2024 r. Elon Musk ogłosił, że Starship - V3 będzie mierzyć 140-150 metrów, co jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę w kwestii skonstruowania wyższego systemu nośnego przez inne podmioty. Na ten moment w pełni zintegrowana rakieta, którą dobrze znamy ma 120 metrów wysokości.