Reklama

Systemy Nośne

Większy i mocniejszy. Starship z nowymi silnikami Raptor

Silniki Raptor od firmy SpaceX.
Silniki Raptor od firmy SpaceX.
Autor. SpaceX via X

Amerykańska firma SpaceX zaprezentowała trzecią wersję silnika rakietowego Raptor, który w przyszłości zasili dolny stopień najpotężniejszego systemu nośnego na świecie - Starship/Super Heavy.

W oczekiwaniu na kolejną próbę systemu nośnego Starship/Super Heavy, firma Elona Muska pracuje nad ulepszeniem kluczowych elementów rakiety. Doskonałym przykładem jest silnik Raptor v3, który charakteryzuje się znacznie lepszymi wynikami niż poprzednie wersje.

Autor. SpaceX via X

Już na pierwszy rzut oka widać, że trzecia wersja silnika Raptor jest znacznie mniejsza od v1 oraz v2. SpaceX poinformowało, że masa pojedynczej jednostki wynosi 1525 kg w porównaniu do kolejno 2080 kg oraz 1630 kg. Elon Musk zauważył również, że wciąż istnieje dużo możliwości, aby masa Raptora została zredukowana.

Jeśli chodzi o generowany ciąg, Raptor v3 prezentuje się bardzo dobrze z potencjałem na kolejne ulepszenia. Blisko 2,75 mln N, w porówaniu do 2,26 mln N (Raptor v2) oraz 1,76 mln N (Raptor v1), może zostać rozwinięte do 2,95 mln N. Taki wynik przy dodaniu kolejnych dwóch jednostek do 33 silników, znajdujących się obecnie w dolnym stopniu rakiety Starship/Super Heavy (planowane jest umieszczenie 35 raptorów w nowej wersji - V3) spowoduje wygenerowanie około 103 mln N ciągu.

Reklama

Jak Starship wypada na tle dotychczasowych rakiet amerykańskich? Dla porównania warto powiedzieć o słynnym systemie Saturn V, który wziął udział w m. in. locie pierwszych ludzi na Księżyc w ramach misji Apollo 11. Silniki rakiety wytworzyły łączny ciąg blisko o wartości 35 mln N. Warto zauważyć jednak, że w dolnym stopniu znalazło się 5 silników F-1.

Jeśli chcemy przyjrzeć się bardziej współczesnym systemom, weźmy pod lupę Space Launch System, który podobnie do Starshipa jest ważnym elementem księżycowego programu Stanów Zjednoczonych - Artemis. Z informacji podanych przez NASA wynika, że 4 silniki RS-25 znajdujące się w konfiguracji Block 1 (zostanie wykorzystana w pierwszych trzech misjach Artemis) są w stanie wygenerować ciąg o sile około 39 mln N.

O nower wersji rakiety Starship/Super Heavy mogliśmy usłyszeć już kilka miesięcy temu. Wraz z początkiem 2024 r. Elon Musk ogłosił, że Starship - V3 będzie mierzyć 140-150 metrów, co jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę w kwestii skonstruowania wyższego systemu nośnego przez inne podmioty. Na ten moment w pełni zintegrowana rakieta, którą dobrze znamy ma 120 metrów wysokości.

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!