Reklama

Rynek globalny

Autonomiczne barki SpaceX pod lupą. Zapowiedziano audyt

Autor. SpaceX

SpaceX podpisało wspólny projekt rozwojowy (Joint Development Project) z firmą ABS (American Bureau of Shipping) celem dokonania przeglądu jednej z autonomicznych barek służących jako platformy do lądowania rakiet wielokrotnego użytku.

Reklama

W ramach wspólnej inicjatywy firmy ABS i SpaceX zdecydowały się na dokonanie szczegółowego przeglądu jednego z trzech bezzałogowych statków, służących jako lądowisko dla rakiet firmy Elona Muska. Zostanie sprawdzony pod kątem zgodności z ABS Guide for Autonomous and Remote-Control Functions, czyli przewodnikiem ABS dot. bezpieczeństwa i możliwości morskich zdalnie sterowanych pojazdów.

Reklama

Firma ABS w swoim oficjalnym komunikacie w związku podjęciem współpracy odparła, że jest światowym liderem we wspieraniu rozwoju autonomicznych zdolności okrętowych. Jak oznajmił Patrick Ryan, starszy wiceprezes ABS ds. globalnej inżynierii i technologii, firma jest dumna, że jej możliwości w tej dziedzinie zostały docenione przez prawdziwego pioniera, jakim jest niewątpliwie SpaceX.

Czytaj też

Komunikat firmy ABS nie zawiera informacji mówiącej o tym, które z wymienionych lądowisk zostanie poddane sprawdzeniu. Niewykluczone jest, że mogła pojawić się zewnętrzna presja, np. ze strony amerykańskich władz bądź środowisk nieprzychylnych SpaceX, które mogą mieć pewne wątpliwości co do bezpieczeństwa "morskich" lądowań. W ten sposób firma SpaceX chciałaby pokazać, że własne platformy są bezpieczne. Możliwe jest także, że sam Elon Musk chce sprawdzić pojazdy przed nadchodzącymi misjami z wykorzystaniem rakiet Starship.

Reklama

Morskie barki są lądowiskami zbudowanymi w oparciu o dawne załogowe jednostki pływające, na których stopnie systemów nośnych lądują pionowo, umożliwiając ich łatwe odzyskanie i ponowne użycie. Obecnie SpaceX posiada trzy platformy: Of Course I Still Love You, która jest przebudowaną barką Marmac 304, Just Read the Instructions, czyli zmodernizowany Marmac 303 oraz A Shortfall of Gravitas, - dawniej Marmac 302. Ze względów bezpieczeństwa w trakcie lądowania na pokładzie statków znajduje się jedynie zrobotyzowane urządzenie, które przytwierdza rakietę do jednostki na czas powrotu do portu.

Czytaj też

Pierwszy udany przypadek "suchego" lądowania głównego segmentu rakiety kosmicznej z wykorzystaniem morskiej barki doszedł do skutku w kwietniu 2016 r. Stopień rakiety Falcon 9 po raz pierwszy z sukcesem wylądował na platformie morskiej Of Course I Still Love You (OCISLY), która znajdowała się wtedy w odległości ok. 300 km od wybrzeży Florydy. Wcześniejsze próby lądowań na barce zakończyły się niepowodzeniem.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama