Rynek globalny

Blue Origin wesprze Pentagon w rozwoju okołoziemskiego przerzutu cargo

Fot. Blue Origin

Firma Jeffa Bezosa działająca na rynku systemów nośnych, Blue Origin, dołączyła do rządowego programu koordynacji działań na rzecz pozyskania przez siły zbrojne USA zdolności przyspieszonego okołoziemskiego przerzutu zaopatrzenia. Projekt zakłada luźną i domyślnie niezobowiązującą komercyjnie współpracę na rzecz oceny militarnej użyteczności oraz kosztów transportu ładunku, a być może także personelu (w dowolnie odległe miejsce na kuli ziemskiej) z wykorzystaniem komercyjnych systemów sub- i orbitalnych. Podobne porozumienie zawarto wcześniej ze spółką Elona Muska - SpaceX.

O porozumieniu z Blue Origin poinformował 29 grudnia u.r. rzecznik wydzielonego dowództwa logistycznego Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z treścią komunikatu, jest to umowa o współpracy w zakresie badań i rozwoju, zawarta w formule CRADA (Cooperative Research and Development Agreement). Porozumienie podpisane zostało z Blue Origin w terminie 17 grudnia u.r.

Współpraca ma polegać przede wszystkim na wymianie informacji i komunikowaniu Pentagonowi przez firmę Jeffa Bezosa postępów dokonywanych w rozwoju powiązanych zdolności technicznych. Ewentualne wypracowane rezultaty mogą stać się podstawą, na której będzie przebiegał dalej już skonkretyzowany program budowy bądź adaptacji systemów Rocket Cargo, jaki mają w swoich realizowanych już planach Air Force Research Laboratory oraz U.S. Space Force. Jednocześnie zastrzega się, że rząd nie jest zobowiązany do podejmowania zamówień na bazie tego zawartego ostatnio porozumienia.

Czytaj też

Zainaugurowany oficjalnie w czerwcu 2021 r. program Rocket Cargo zakłada transport ładunku o masie do 100 ton za pomocą komercyjnej rakiety wielokrotnego użytku. Sposób funkcjonowania tego transportu już na dość wczesnym etapie koncepcyjnym może przypominać mechanizm działania aktualnie rozwijanej przez firmę SpaceX rakiety Starship, która (jak jeszcze do niedawna sądzono) wkrótce mogłaby zostać zaangażowana do ciężkiego transportu suborbitalnego.

Blue Origin jest już trzecią firmą, która podpisała umowę CRADA w programie rakietowego przerzutu ładunków wojskowych. Dowództwo U.S. TRANSCOM w zeszłym roku podpisało podobne umowy z firmą SpaceX oraz z Exploration Architecture Corp. (XArc). "Chcemy, aby nasze zrozumienie potencjału transportu kosmicznego dotrzymywało kroku technicznym i operacyjnym realiom, które są teraz wypracowywane" - oznajmił wiceadmirał Dee Mewbourne, zastępca dowódcy U.S. TRANSCOM. 

Czytaj też

Firma Blue Origin ma jak dotąd na swoim koncie stworzenie i wdrożenie do komercyjnych lotów jedynie lekkiej rakiety suborbitalnej wielokrotnego użytku - New Shepard (jej pierwszy lot odbył się 25 kwietnia 2015 r.). System znalazł pomyślnie zastosowanie w lotach załogowych klasyfikowanych jako turystyka kosmiczna. Niemniej firma od lat pracuje także nad nową, znacznie cięższą rakietą New Glenn, przy czym moment jej zademonstrowania opóźnia się już znacząco (przewidywana obecnie data debiutu to koniec 2022 r.). W przypadku New Glenna, planowane jest odzyskiwanie co najmniej pierwszego segmentu rakiety.

Zgodnie z oczekiwaniami US Space Force, systemy Rocket Cargo miałyby zapewniać zdolności przemieszczania wspomnianej masy 100 ton użytecznego ładunku w dowolne miejsce na kuli ziemskiej, w czasie nie dłuższym niż godzina. Firma Blue Origin liczy natomiast, że dzięki podpisanej ostatnio umowie, pewnego dnia jej rakiety będą mogły zostać wykorzystane do transportu zaopatrzenia, a nawet personelu sił zbrojnych USA po całym świecie.

Podpisując porozumienie z firmami takimi jak Blue Origin czy SpaceX, Pentagon stwarza otoczenie konkurencyjne do potencjalnych przyszłych zamówień i zleceń podwykonawczych. Wybór ma paść na obiektywnie najlepsze rozwiązania, aby zapewnić długoterminowo zdolności i współpracę dotyczącą rozwoju cywilno-wojskowej logistyki suborbitalnej.

Czytaj też

Komentarze