Rynek globalny
ESA uruchomiła komercyjny program cargo. Miliony euro dla firm
Europejska Agencja Kosmiczna zainicjowała pogram dla komercyjnych firm z europejskiego sektora kosmicznego, które będą w stanie opracować statek kosmiczny do transportu ładunków na Międzynarodową Stację Kosmiczną i z powrotem na Ziemię. Pierwsza faza zakłada rozdzielenie 75 mln EUR między dwie lub trzy firmy, a kolejne nakłady będą ustalone na przyszłych spotkaniach. Pomimo początku już teraz widzimy potencjalnych zwycięzców konkursu.
Podczas tegorocznego spotkania ministrów państw członkowskich Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) przyjęto uchwałę inicjującą program dla komercyjnych firm z europejskiego sektora kosmicznego, w ramach którego wybrane podmioty uzyskają finansowanie na opracowanie i skonstruowanie statku kosmicznego, który realizowałby misję cargo na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i z powrotem na Ziemię. Według dyrektora generalnego ESA, Josefa Aschbachera obecnie Europa nie ma takich możliwości, a pojazd powinien być gotowy do lotu do 2028 r.
Według informacji podanych przez zagraniczne portale branżowe, ESA wykorzysta środki przyznane już na kongresie ministerialny, który miał miejsce w 2022 r. Obecnie ustalono, że pierwsza faza projektu zakłada rozdzielenie 75 mln EUR pomiędzy dwie lub 3 firmy wybrane w konkursie. Niewielka kwota, według dyrektora generalnego, cytowanego przez Space.com, powinna pomóc w pozyskiwaniu prywatnych inwestorów oraz będzie początkiem do przyszłych europejskich funduszy dla firmy.
Czytaj też
Część informacji na temat nowej inicjatywy zostało zwartych w broszurze ESA „Human Exploration”. Warto dodać, że dokument wskazuje na możliwość wykorzystania w przyszłości nowych statków kosmicznych do transportu astronautów do placówki orbitalnej.
Cytowany przez Space.com dyrektor generalny europejskiej agencji wskazuje, że dzisiaj jesteśmy w momencie historycznym dla sektora kosmicznego Starego Kontynentu. Tego typu program będzie bowiem przejściem z dotychczasowego paradygmatu, gdzie koordynatorem projektu danej technologii jest ESA, na działanie wzmacniające konkurencyjność na rynku. Agencja będzie w tej sytuacji głównym podmiotem kupującym usługę transportową od prywatnej firmy.
Czytaj też
Pomimo ogłoszenia pierwszej fazy nowego programu, już teraz możemy wyróżnić prawdopodobnych zwycięzców konkursu, którzy otrzymają fundusze i kontrakty na transport ładunku na ISS. W pierwszej kolejności przychodzi na myśl projekt statku kosmicznego Nyx, opracowywanego przez The Exploration Company. Frachtowiec będzie transportował towary, a ostatecznie także załogi do stacji kosmicznych. Ponadto urządzenie będzie wykorzystywane do realizacji misji eksploracyjnych o dużym zasięgu. Firma zapewnia, że Nyx będzie w stanie wynosić do 4 t ładunku na niską orbitę okołoziemską (LEO) i odbyć maksymalnie sześciomiesięczną misję. Lot do ISS powinien nastąpić w 2027 r.
Z drugiej strony potencjalnym beneficjentem programu może być niemiecka firma Rocket Factory Augsburg (RFA), która we wrześniu br. ogłosiła projekt kosmicznego statku zaopatrzeniowego - Argo. Zgodnie z dostępnymi informacjami, Argo będzie w stanie dostarczyć 3,4 t na niską orbitę okołoziemską (LEO), a objętość ładowni pod ciśnieniem to 13 m3. Warto podkreślić, że statek zaopatrzeniowy będzie cechował się możliwością ponownego wejścia w atmosferę Ziemi dzięki specjalnemu modułowi, który firma określiła jako „nadmuchiwany”. Argo będzie napędzany silnikiem Feniks oraz zostanie wyposażony w zaawansowany system dokowania do stacji kosmicznych.
Źródło: ESA / Spacenews.com / Space.com / Space24.pl
user_1070754
no co ty