Reklama
  • Wiadomości

ESA uruchomiła komercyjny program cargo. Miliony euro dla firm

Europejska Agencja Kosmiczna zainicjowała pogram dla komercyjnych firm z europejskiego sektora kosmicznego, które będą w stanie opracować statek kosmiczny do transportu ładunków na Międzynarodową Stację Kosmiczną i z powrotem na Ziemię. Pierwsza faza zakłada rozdzielenie 75 mln EUR między dwie lub trzy firmy, a kolejne nakłady będą ustalone na przyszłych spotkaniach. Pomimo początku już teraz widzimy potencjalnych zwycięzców konkursu.

Autor. Rocket Factory Augsburg via X (dawniej Twitter)
Reklama

Podczas tegorocznego spotkania ministrów państw członkowskich Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) przyjęto uchwałę inicjującą program dla komercyjnych firm z europejskiego sektora kosmicznego, w ramach którego wybrane podmioty uzyskają finansowanie na opracowanie i skonstruowanie statku kosmicznego, który realizowałby misję cargo na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i z powrotem na Ziemię. Według dyrektora generalnego ESA, Josefa Aschbachera obecnie Europa nie ma takich możliwości, a pojazd powinien być gotowy do lotu do 2028 r.

Reklama

Według informacji podanych przez zagraniczne portale branżowe, ESA wykorzysta środki przyznane już na kongresie ministerialny, który miał miejsce w 2022 r. Obecnie ustalono, że pierwsza faza projektu zakłada rozdzielenie 75 mln EUR pomiędzy dwie lub 3 firmy wybrane w konkursie. Niewielka kwota, według dyrektora generalnego, cytowanego przez Space.com, powinna pomóc w pozyskiwaniu prywatnych inwestorów oraz będzie początkiem do przyszłych europejskich funduszy dla firmy.

Część informacji na temat nowej inicjatywy zostało zwartych w broszurze ESA „Human Exploration”. Warto dodać, że dokument wskazuje na możliwość wykorzystania w przyszłości nowych statków kosmicznych do transportu astronautów do placówki orbitalnej.

Reklama

Cytowany przez Space.com dyrektor generalny europejskiej agencji wskazuje, że dzisiaj jesteśmy w momencie historycznym dla sektora kosmicznego Starego Kontynentu. Tego typu program będzie bowiem przejściem z dotychczasowego paradygmatu, gdzie koordynatorem projektu danej technologii jest ESA, na działanie wzmacniające konkurencyjność na rynku. Agencja będzie w tej sytuacji głównym podmiotem kupującym usługę transportową od prywatnej firmy.

Pomimo ogłoszenia pierwszej fazy nowego programu, już teraz możemy wyróżnić prawdopodobnych zwycięzców konkursu, którzy otrzymają fundusze i kontrakty na transport ładunku na ISS. W pierwszej kolejności przychodzi na myśl projekt statku kosmicznego Nyx, opracowywanego przez The Exploration Company. Frachtowiec będzie transportował towary, a ostatecznie także załogi do stacji kosmicznych. Ponadto urządzenie będzie wykorzystywane do realizacji misji eksploracyjnych o dużym zasięgu. Firma zapewnia, że Nyx będzie w stanie wynosić do 4 t ładunku na niską orbitę okołoziemską (LEO) i odbyć maksymalnie sześciomiesięczną misję. Lot do ISS powinien nastąpić w 2027 r.

Reklama
Autor. The Exploration Company
Reklama

Z drugiej strony potencjalnym beneficjentem programu może być niemiecka firma Rocket Factory Augsburg (RFA), która we wrześniu br. ogłosiła projekt kosmicznego statku zaopatrzeniowego - Argo. Zgodnie z dostępnymi informacjami, Argo będzie w stanie dostarczyć 3,4 t na niską orbitę okołoziemską (LEO), a objętość ładowni pod ciśnieniem to 13 m3. Warto podkreślić, że statek zaopatrzeniowy będzie cechował się możliwością ponownego wejścia w atmosferę Ziemi dzięki specjalnemu modułowi, który firma określiła jako „nadmuchiwany”. Argo będzie napędzany silnikiem Feniks oraz zostanie wyposażony w zaawansowany system dokowania do stacji kosmicznych.

Autor. Rocket Factory Augsburg

Źródło: ESA / Spacenews.com / Space.com / Space24.pl

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama