Rynek globalny
Kosmos to żyła złota. Polski Instytut Ekonomiczny prezentuje dane
Światowy rynek usług kosmicznych w 2022 r. przyniósł 384 mld USD przychodu - informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. PIE przypomina, że w październiku Polska kupiła cztery satelity, które mają zacząć działać w 2027 roku.
W opublikowanym w czwartek tygodniku Instytut przypomina, że koszt budowy kupionych przez Polskę satelitów to 85 mln euro, trzy z nich będą optoelektroniczne, a jeden radarowy. Konstelacja o nazwie „Camilla” ma zapewnić wysokiej jakości dane w czasie rzeczywistym oraz rozszerzenie usług monitorowania z orbity okołoziemskiej. W działanie zaangażowana jest Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), której pomoc będzie dotyczyła zaprojektowania, budowy, wystrzelenia i uruchomienia satelitów na orbicie okołoziemskiej.
✍️ Dziś weszła w życie umowa, na mocy której Polska zyska własną konstelację satelitów obserwacyjnych!
— Ministerstwo Rozwoju i Technologii (@MRiTGOVPL) October 30, 2023
🛰️Rozpoczną one prace już w 2027 r.
💬Minister @waldemar_buda: To niezwykle ważna umowa, która daje nam nowe narzędzia zwiększające bezpieczeństwo i poprawę jakości życia nas… pic.twitter.com/nvNGpso7ZJ
Według PIE, światowy rynek kosmiczny w 2022 r. przyniósł 384 mld USD przychodu, z czego rynek satelitarny odpowiada za 73 proc., czyli 281 mld USD The Satellite Industry Association (SIA) wskazuje, że najwięcej - 145 mld USD generuje rynek sprzętu naziemnego służącego do odbioru sygnału satelitarnego oraz usługi satelitarne - 113 mld USD Produkcja samych satelitów w 2022 r. była warta niecałe 16 mld USD.
Czytaj też
Z przytaczanych w Tygodniku danych Biura ONZ do spraw Przestrzeni Kosmicznej (UNOOSA) wynika, że obecnie na ziemskiej orbicie znajduje się około 10,3 tys. satelitów, z czego blisko 7,8 tys. sprawnych. 67 proc. aktywnych satelitów na ziemskiej orbicie należy do podmiotów z USA, Chiny mają ich 9 proc., Wielka Brytania 8 proc. udziałów. Rosja ma niecałe 3 proc., a Japonia 1,5 proc.
Około 80 proc. obiektów na ziemskiej orbicie ma przeznaczenie komercyjne, obiekty państwowe z kolei, ale nie należące do podmiotów wojskowych, stanowią 10 proc. Satelity wojskowe na orbicie stanowią ponad 6 proc. Spośród podmiotów komercyjnych najwięcej satelitów - 50 proc. wszystkich ma amerykański SpaceX. 7 proc. natomiast ma brytyjska firma OneWeb.