Rynek globalny
Naddźwiękowy samolot NASA coraz bliżej debiutu
Nowy samolot naddźwiękowy X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport) jest coraz bliżej swojego pierwszego lotu. Obecnie znajduje się w zakładzie Skunk Works firmy Lockheed Martin w Kalifornii, gdzie jest przygotowywany do debiutu.
W lipcu br. informowaliśmy, że amerykańska spółka Lockheed Martin oraz NASA po raz pierwszy zaprezentowały prototyp samolotu naddźwiękowego X-59 QueSST (Quiet Supersonic Transport). W komunikacie dodano, że maszyna rozpoczęła testy naziemne, które mają pokazać, że X-59 jest bezpieczny i gotowy do lotu w ramach debiutanckiej misji NASA Quesst, która zaprezentuje zdolność technologii w zakresie obniżenia poziomu hałasu podczas przekraczania bariery dźwięku. Z ostatnich informacji wynika, że samolot został dostarczony do lakierni, gdzie zyska nowy schemat kolorów przed swoim pierwszym lotem.
Schemat kolorystyczny nowego odrzutowca zostanie zmieniony z zielonego na biały korpus z niebieskim spodem i czerwonymi akcentami na skrzydłach. Malowanie odbywa się w lakierni, znajdującej się w zakładach Skunk Works (zespół zaawansowanych projektów koncernu Lockheed Martin) w kalifornijskim Palmdale. Jak opisuje portal Space.com - nowe i zarazem patriotyczne barwy to nie tylko kwestia estetyki. Farba pomoże chronić X-59 przed wilgocią i korozją, a dodatkowo projekt zawiera także oznaczenia bezpieczeństwa, które pomogą w różnego rodzaju operacjach.
Po skończonym malowaniu, zespół inżynierów zabierze się za ostateczne pomiary masy i kształtu, aby ulepszyć modelowanie odrzutowca.
Czytaj też
„Nadchodzący rok będzie wielkim wydarzeniem dla X-59, a wygląd zewnętrzny samolotu będzie ekscytujący, ponieważ w końcu będzie pasował do spektakularnej misji, którą mamy przed sobą.” - Cathy Bahm kierująca projektem Low Boom Flight Demonstrator. Budowa samolotu odbyła się na podstawie umowy z 2018 r. o wartości 247,5 mln USD. Celem tego programu, realizowanego przez Lockheed Martin wspólnie z NASA, jest rozwinięcie rozwiązań naddźwiękowych samolotów pasażerskich, które będą w stanie wypełnić rygorystyczne normy hałasu.
Jeśli pierwsze, standardowe testy w powietrzu pójdą zgodnie z planem, X-59 będzie latać nad wybranymi miastami USA w 2024 roku. Przeloty testowe pomogą w zebraniu danych nt. reakcji społeczności na tzw. „sonic boom” generowany przez unikalną konstrukcję. Planowane jest uzyskanie poziomu około 75 odbieranych decybeli (PLdB) podczas przekraczania bariery dźwięku, czyli niewiele więcej niż hałas zatrzaskiwanych drzwi samochodu czy ruchu ulicznego.
Hałas powodowany przez samolot poruszający się z prędkością ponaddźwiękową jest jednym z czynników, z powodu których wycofane w 2003 roku maszyny Concorde nie doczekały się do tej pory następców.
Czytaj też
Omawiany samolot X-59 QueSST to demonstrator technologii o długości kadłuba ponad 29 m oraz 9 m rozpiętości skrzydeł. Maszynę zaprojektowano z myślą o osiąganiu prędkości przelotowej (na wysokości 18 000 m) w granicach Mach 1,42 (1.512 km/h). Jest zbudowany na podwoziu samolotu F-16, a jego maksymalna masa startowa wynosi 14,7 t. Odrzutowiec będzie napędzany pojedynczym silnikiem General Electric F414, stosowanym dotąd m.in. w myśliwcach F-18E/F Super Hornet oraz JAS 39 Gripen.
Źródło: Space.com, Space24.pl
Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!