Sukces polskich inżynierów. Udany test silnika rakietowego

Autor. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa poinformował o zakończeniu drugiej kampanii testów silnika dla platform orbitalnych lub lądowników księżycowych. Tym samym polscy inżynierowie rozpoczęli kolejną serię badań, która potrwa około 2 lat.
Informacja o zakończeniu drugiego etapu testów została opublikowana na stronie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w poniedziałek, 24 lutego 2025 r. Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator (TLPD) był kilkukrotnie uruchamiany, pracując przy różnym poziomie ciągu przez nawet minutę – ponad siedem razy dłużej niż w pierwszych testach, jak twierdzi ESA.
Pierwsza faza testów odbyła się rok temu, a głównym celem było sprawdzenie zaworów oraz systemu wtryskiwania ekologicznego paliwa. Jednym z kluczowych wyników było mniejsze nagrzewanie się silnika niż przypuszczali polscy inżynierowie.
Do drugiej fazy zaprojektowano i zbudowano przy użyciu technik wytwarzania addytywnego nową komorę spalania. Konstrukcja pozwoliła na przeprowadzenie długich testów przy zmiennym ciągu. ”Cała konstrukcja silnika działała idealnie (…)” - czytamy w komunikacie ESA.
🔥Vary that thrust: a new @AviationPoland variable-thrust rocket engine demonstrator has aced its second run of tests. 🔥
— ESA Space Transport (@ESA_transport) February 24, 2025
Details: https://t.co/AxJ1Lesscd pic.twitter.com/82SXz2OAVZ
Polska jednostka jest w stanie wytworzyć ciąg 5kN, natomiast podczas ostatniej kampanii testów był on regulowany do minimalnego poziomu 10% i do maksymalnego 110%. Dzięki temu silnik jest wskazywany jako idealne rozwiązanie dla górnych segmentów rakiet, platform orbitalnych lub lądowników księżycowych. Dodatkową zaletą jest wykorzystanie ekologicznego paliwa - nadtlenek wodoru i etanol.
Polscy inżynierowie z budżetem na udoskonalenie silnika
Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator został określony przez Europejską Agencję Kosmiczną jako sukces, dzięki czemu polscy inżynierowie otrzymali finansowanie na udoskonalenie silnika. Budżet w wysokości 5 mln EUR na okres 2 lat pozwoli na zmodernizowanie TLPD do poziomu flight_like, który obejmie wytyczne agencji w kontekście misji kosmicznych oraz możliwość integracji z platformą orbitalną lub lądownikiem.
Projekt silnika jest realizowany w ramach programu ESA Future Launchers Preparatory Programme (FLPP), w którym głównym podmiotem jest Łukasiewicz-Instytut Lotnicwa. Partnerami są również inne polskie firmy, tj. Astronika lub Jakusz SpaceTech.
Jednym z głównych projektów Instytutu jest polska rakieta suborbitalna Bursztyn, która podczas testu w lipcu 2024 r. przekroczyła umowną granicę z kosmosem, osiągając wysokość 101 km nad Ziemią. To pierwsza na świecie rakieta, w której jako utleniacz zastosowany został nadtlenek wodoru o stężeniu 98%.
Źródło: ESA / Space24.pl