Reklama

Komunikacja

Beluga dostarczyła satelitę Airbusa na Florydę. Wkrótce poleci na orbitę

Autor. Airbus Space

Samolot Beluga przewiózł zbudowanego przez Airbusa satelitę Inmarsat-6 F2 na Florydę. Nowe urządzenie zostanie wystrzelone w przestrzeń kosmiczną już w lutym br. To 87 satelita zbudowany na platformie Airbus Eurostar, a zainstalowane w nim urządzenia cyfrowe zapewnią wielowiązkową transmisję w pasmach Ka i L, zapewniając maksymalną elastyczność wykorzystania.

Reklama

30 stycznia br. drugi zbudowany przez Airbusa geostacjonarny satelita telekomunikacyjny Inmarsat-6 (I-6 F2) przybył na pokładzie samolotu Airbus Beluga do Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Florydzie, gotowy do wystrzelenia na orbitę w lutym. Konstrukcja drugiego satelity z serii Inmarsat-6 bazuje na pojeździe kosmicznym Eurostar E3000 firmy Airbus. To 58 satelita Eurostar E3000 zbudowany przez inżynierów Airbusa, a zarazem dziewiąty orbitujący Eurostar wyposażony w napęd elektryczny służący do zmiany orbity. Firma Airbus określa się jako światowy lider w dziedzinie napędu elektrycznego dla pojazdów kosmicznych.

Reklama
Reklama

François Gaullier, szef działu telekomunikacji i systemów nawigacyjnych w firmie Airbus, powiedział: „I-6 F2, ze swoją wyrafinowaną, cyfrową aparaturą, dołączy na orbicie do satelity I-6 F1, zapewniając Inmarsatowi jeszcze większą elastyczność, możliwości i pojemność łączy. To dziesiąty geostacjonarny satelita telekomunikacyjny, który zbudowaliśmy dla wieloletniego klienta, firmy Inmarsat, lidera w branzy globalnych usług mobilnej komunikacji satelitarnej. Para satelitów I-6 F1 i I-6 F2 umożliwi skokową zmianę w możliwościach i przepustowości świadczonych usług ELERA. Zapewnią znaczną dodatkową pojemność łączy dla sieci szerokopasmowej Global Xpress".

Czytaj też

Satelity I-6 F1 i I-6 F2 otrzymały dużą antenę na pasmo L o średnicy 9 m i sześć wielowiązkowych anten do obsługi pasma Ka, co zapewnia wysoki poziom elastyczności w działaniu i stabilności łączy. Wyposażone są one również w modułowe procesory cyfrowe nowej generacji, które zapewniają pełną swobodę sterowania do 8000 kanałami łączności i szybką alokację mocy do ponad 200 wiązek punktowych w paśmie L w każdym satelicie. Wiązki punktowe w paśmie Ka można skierować w dowolne miejsce na powierzchni Ziemi, swobodnie przydzielając kanały łączności do każdej z wiązek.

Satelity umożliwią Inmarsatowi dalsze udoskonalanie usług w sieci ELERA (pasmo L) i Global Xpress (pasmo Ka) dla klientów na lądzie, morzu i w powietrzu. Przybliżają też realizację planu firmy dotyczącego pierwszej na świecie wielowymiarowej sieci Inmarsat ORCHESTRA. „Sieć sieci" będzie opierać się na istniejących możliwościach kosmicznych Inmarsat, zapewniających wzrost pojemności i nowe funkcje dla klientów w latach 30. i następnych XXI wieku.

Czytaj też

Inwestycje Airbusa w technologie platform i wyposażenia montowanego w serii satelitów I-6 są wspierane przez Europejską Agencję Kosmiczną i agencje krajowe, w szczególności brytyjską Agencję Kosmiczną i CNES, francuskie Narodowe Centrum Badań Kosmicznych. Pojazd I-6 F2 ma masę startową 5,5 tony, jego układ elektryczny generuje moc 21 kW. Satelita ma projektowaną żywotność ponad 15 lat.

Pierwszy zbudowany przez Airbusa satelita Inmarsat-6 (I-6 F1) został pomyślnie wyniesiony na orbitę w grudniu 2021 r. Do miejsca testów geostacjonarnych dotarł latem 2022 r., a jego wejście do służby planowane jest na początek 2023 r. I-6 F2 dołączy do niego po udanym locie w kosmos; zaś do działania powinien wejść na początku 2024 r.

Źródło: Airbus

Reklama

Komentarze

    Reklama