Reklama

Technologie wojskowe

USA: lot hipersonicznego pojazdu nowej generacji w 2025 r.

Autor. Hypersonix

Amerykańska firma Rocket Lab poinformowała o podpisaniu umowy z jednostką Departamentu Obrony USA, która zakłada wyniesienie hipersonicznego pojazdu Dart AE przy pomocy suborbitalnej wersji rakiety Electron. Tego typu technologia wojskowa w arsenale Stanów Zjednoczonych będzie stanowić znaczne wsparcie w potencjalnej rywalizacji z Rosją lub Chinami.

Reklama

W środę, 8 listopada br. na stronie amerykańskiej firmy Rocket Lab pojawił się komunikat dotyczący podpisanej umowy z jednostką Departamentu Obrony USA o nazwie Defense Innovation Unit (DIU). Według dostępnych informacji, strony zgodziły się na wykorzystanie systemu HASTE, należącego do Rocekt Lab, w celu wyniesienia hipersonicznego pojazdu Dart AE. Tego typu technologia wojskowa w arsenale Stanów Zjednoczonych będzie stanowić znaczne wsparcie w potencjalnej rywalizacji z Rosją lub Chinami.

Reklama

Hypersonic Accelerator Suborbital Test Electron (HASTE) to suborbitalna wersja flagowej rakiety nośnej Rocket Lab - Electron. O podobieństwie systemów wskazuje chociażby wykorzystanie tych samych silników Rutherford, zasilanych paliwem ciekłym i skonstruowanych z wykorzystaniem techniki druku 3D. W przeciwieństwie jednak do flagowego systemu nośnego od Rocket Lab, HASTE posiada zmodyfikowany trzeci stopień (kick stage) oraz owiewki. Ładowność pojazdu wynosi około 700 kg.

Czytaj też

Jeśli chodzi o potencjalne wykorzystanie HASTE, informacje podawane przez amerykańskie portale informacyjne sugerują, że głównymi użytkownikami pojazdu mogą być rządowe ośrodki, w dużej mierze odpowiedzialne za bezpieczeństwo i rozwój nowych technologii. Przypomnijmy, że misja HASTE miała już miejsce w czerwcu br.

Reklama

Wówczas lot był owiany tajemnicą, a Rocket Lab nie udostępniła transmisji internetowej oraz nie poinformowała o szczegółach dotyczących lotu, w tym maksymalnej wysokości, prędkości i ładunku. Jak możemy przeczytać w komunikacie z listopada br. misja była realizowana dla amerykańskiej firmy Leidos, zajmującej się lotnictwem, obronnością, technologiami informacyjnymi dla użytku wojskowego lub cywilnego. Start został przeprowadzony w ramach programy MACH-TB (Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed), a Leidos zakontraktowało następnie HASTE na cztery kolejne loty w 2024 i 2025 r.

Czytaj też

Wspomniany na początku hipersoniczny pojazd Dart AE został opracowany przez australijską firmę Hypersonix dla DIU. Dart AE to niezwykle innowacyjny demonstrator technologii o długości około 3 m i masie 300 kg. Według informacji podanych przez producenta, zasięg hipersonicznego pojazdu, zasilanego pojedynczym silnikiem scramjet Spartan, to około 1000 km, osiągając przy tym prędkość do 7 Macha (1 Mach = 1224 km/h).

Z uwagi jednak na swoją konstrukcję, pojazd hipersoniczny nie będzie w stanie samodzielnie wznieść się w powietrze, aby następnie w pełni zaprezentować swoje możliwości. Zostanie on w pierwszej kolejności wyniesiony przy pomocy wspomnianej rakiety suborbitalnej HASTE od Rocket Lab.

Czytaj też

Wyniesienie Darta AE przy pomocy HASTE w ramach umowy ma mieć miejsce w pierwszym kwartale 2025 r. z należącego do Rocket Lab kompleksu startowego nr 2 w Wirginii. Warto jednak zauważyć, że lot nie będzie obsługiwany przez amerykańską firmę, a podmiot od niej zależny - Rocket Lab National Security (RLNS). Przypomnijmy, że HASTE oraz Dart AE oraz producenci tych technologii zostali wybrani przez DIU w ramach programu Hypersonic and High-Cadence Airborne Testing Capabilities (HyCAT).

Źródło: Rocket Lab / Space24.pl

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama