Reklama

Włosi będą produkować silniki do pocisków rakietowych w USA

Avio, ESA, Europa, M10, rakieta
Test silnika MR10 do rakiety Vega E. Na bazie jednostki powstanie większa wersja MR60, która zostanie wykorzystana w systemie Vega NEXT.
Autor. Avio/ESA

Włoska firma Avio uzyskała zgodę akcjonariuszy na przeprowadzenie podwyższenia kapitału o wartości do 400 milionów euro. Środki wesprą realizację dziesięcioletniego planu, który ma zapewnić rozwój spółki w sektorze kosmicznym oraz obronnym.

Wniosek zarządu o emisję nowych akcji został poparty zdecydowaną większością głosów. Spółka ma 12 miesięcy na przeprowadzenie emisji, a w pierwszej kolejności prawo do objęcia akcji otrzymają obecni udziałowcy. Jak poinformował prezes Avio, Giulio Ranzo, około 80% pozyskanych środków zostanie przeznaczonych na budowę nowego zakładu produkcyjnego w USA.

Czytaj też

Reklama

Plany inwestycyjne

Fabryka, którą Avio planuje zbudować na terenie Stanów Zjednoczonych, będzie zajmować się produkcją silników rakietowych na paliwo stałe do pocisków taktycznych. Budowa fabryki ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2026 roku, a jej uruchomienie planowane jest na początek 2028 roku.

Pozostałe fundusze zostaną zainwestowane w rozbudowę europejskich mocy produkcyjnych, w tym przyspieszenie harmonogramu lotów rakiety Vega-C oraz rozwój technologii napędowych dla systemów rakietowych. „Zdecydowaliśmy się zwiększyć nasze zdolności, ponieważ zarówno w sektorze kosmicznym, jak i obronnym obserwujemy rosnące zapotrzebowanie, szczególnie w USA” – powiedział prezes w rozmowie z agencją Reuters.

Akcjonariusze zatwierdzili także drugą uchwałę, która upoważnia zarząd Avio do ewentualnego kolejnego podwyższenia kapitału o 10% obecnej wartości akcji – bez konieczności ponownego zwoływania walnego zgromadzenia. Taka możliwość obowiązuje do 23 października 2030 roku i może zostać wykorzystana w przypadku dalszego wzrostu popytu, zwłaszcza na rynku amerykańskim.

Amerykański oddział spółki Avio zamierza początkowo zdobyć około jedną trzecią niezaspokojonego popytu na tamtejszym rynku. Nowa fabryka ma docelowo wytwarzać jednostki napędowe o średnicy do 127 centymetrów i długości 10 metrów, co pozwoli Avio konkurować w długim terminie w segmencie większych silników do zastosowań strategicznych.

Czytaj też

Reklama

Zapotrzebowanie wojska

Przypomnijmy, że w lipcu 2025 roku Avio podpisało umowę z MBDA na dostawę nieznanej liczby silników rakietowych do pocisków Aster 30, które są wykorzystywane w systemach obrony przeciwlotniczej SAMP/T. Średni okres produkcji oszacowano na pięć lat. Wyrzutnie rakiet Aster 30 Block 0 i 1 stanowią część systemu obrony przeciwlotniczej SAMP/T.

Kilka miesięcy wcześniej Avio podpisało umowę z MBDA Italia, w ramach której dostarczy silniki do pocisków przeciwlotniczych CAMM-ER. Co kluczowe, zostały one wybrane przez Polskę jako element systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu w programie Narew.

Źródło: Reuters, Space24.pl

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama