Reklama
  • Wiadomości

Włosi będą produkować silniki do pocisków rakietowych w USA

Włoska firma Avio uzyskała zgodę akcjonariuszy na przeprowadzenie podwyższenia kapitału o wartości do 400 milionów euro. Środki wesprą realizację dziesięcioletniego planu, który ma zapewnić rozwój spółki w sektorze kosmicznym oraz obronnym.

Avio, ESA, Europa, M10, rakieta
Test silnika MR10 do rakiety Vega E. Na bazie jednostki powstanie większa wersja MR60, która zostanie wykorzystana w systemie Vega NEXT.
Autor. Avio/ESA

Wniosek zarządu o emisję nowych akcji został poparty zdecydowaną większością głosów. Spółka ma 12 miesięcy na przeprowadzenie emisji, a w pierwszej kolejności prawo do objęcia akcji otrzymają obecni udziałowcy. Jak poinformował prezes Avio, Giulio Ranzo, około 80% pozyskanych środków zostanie przeznaczonych na budowę nowego zakładu produkcyjnego w USA.

Reklama

Plany inwestycyjne

Fabryka, którą Avio planuje zbudować na terenie Stanów Zjednoczonych, będzie zajmować się produkcją silników rakietowych na paliwo stałe do pocisków taktycznych. Budowa fabryki ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2026 roku, a jej uruchomienie planowane jest na początek 2028 roku.

Pozostałe fundusze zostaną zainwestowane w rozbudowę europejskich mocy produkcyjnych, w tym przyspieszenie harmonogramu lotów rakiety Vega-C oraz rozwój technologii napędowych dla systemów rakietowych. „Zdecydowaliśmy się zwiększyć nasze zdolności, ponieważ zarówno w sektorze kosmicznym, jak i obronnym obserwujemy rosnące zapotrzebowanie, szczególnie w USA” – powiedział prezes w rozmowie z agencją Reuters.

Akcjonariusze zatwierdzili także drugą uchwałę, która upoważnia zarząd Avio do ewentualnego kolejnego podwyższenia kapitału o 10% obecnej wartości akcji – bez konieczności ponownego zwoływania walnego zgromadzenia. Taka możliwość obowiązuje do 23 października 2030 roku i może zostać wykorzystana w przypadku dalszego wzrostu popytu, zwłaszcza na rynku amerykańskim.

Amerykański oddział spółki Avio zamierza początkowo zdobyć około jedną trzecią niezaspokojonego popytu na tamtejszym rynku. Nowa fabryka ma docelowo wytwarzać jednostki napędowe o średnicy do 127 centymetrów i długości 10 metrów, co pozwoli Avio konkurować w długim terminie w segmencie większych silników do zastosowań strategicznych.

Reklama

Zapotrzebowanie wojska

Przypomnijmy, że w lipcu 2025 roku Avio podpisało umowę z MBDA na dostawę nieznanej liczby silników rakietowych do pocisków Aster 30, które są wykorzystywane w systemach obrony przeciwlotniczej SAMP/T. Średni okres produkcji oszacowano na pięć lat. Wyrzutnie rakiet Aster 30 Block 0 i 1 stanowią część systemu obrony przeciwlotniczej SAMP/T.

Kilka miesięcy wcześniej Avio podpisało umowę z MBDA Italia, w ramach której dostarczy silniki do pocisków przeciwlotniczych CAMM-ER. Co kluczowe, zostały one wybrane przez Polskę jako element systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu w programie Narew.

Źródło: Reuters, Space24.pl

Reklama
Reklama