Farnborough 2016: Aerojet Rocketdyne koncentruje produkcję silników AR1

13 lipca 2016, 11:29
Od lewej: Glenn McCullough - przedstawiciel Stanu Missisipi; US Senator Roger Wicker, US Senator Thad Cochran; John Shumacher - Aerojet Rocketdyne; Tyler Evans - Aerojet Rocketdyne. Fot. AR Press Release
Wjazd do Centrum Kosmicznego NASA im. Johna Stennisa, Missisipi. Fot. NASA / nasa.gov

Podczas wystawy branżowej w Farnborough amerykańska firma Aerojet Rocketdyne zadeklarowała postępy w koncentracji zasobów na potrzeby przyszłej produkcji silników rakietowych AR1. Spółka zacieśnia na tym polu relacje z NASA, zapowiadając prowadzenie prac montażowych i planowanych testów gotowych silników w centrum kosmicznym im. Johna Stennisa w stanie Missisipi.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy Aerojet Rocketdyne ogłosili 11 lipca br., że prace montażowe i testowanie silników rakietowych AR1 będą w całości prowadzone w centrum kosmicznym NASA im. Johna Stennisa, położonym w południowej części stanu Missisipi. W rezultacie, firma rozszerza działalność swojego lokalnego ośrodka doskonalenia technologii montażu i testów ciężkich silników rakietowych. Poskutkuje to znacznym zwiększeniem zatrudnienia na miejscu realizacji projektu – z dotychczasowych 130 do spodziewanych ponad 200 pracowników. Swoja aprobatę dla inicjatywy zapowiedzianej w Farnborough przez firmę Aerojet Rocketdyne wyrazili m. in. członkowie delegacji władz stanu Missisipi.

Od lewej: Glenn McCullough - przedstawiciel Stanu Missisipi; US Senator Roger Wicker, US Senator Thad Cochran; John Shumacher - Aerojet Rocketdyne; Tyler Evans - Aerojet Rocketdyne. Fot. AR Press Release

Firma Aerojet Rocketdyne specjalizuje się w produkcji zaawansowanych silników rakietowych napędzanych paliwem ciekłym. Jej główna siedziba mieści się w Sacramento w stanie Kalifornia. Jak do tej pory placówka AR w Stennis Space Center była docelowym punktem montażowo-testowym silników RS-68 (stosowanych w rakietach nośnych Delta IV) oraz jednostek napędowych RS-25 – dawniej stosowanych w wahadłowcach, obecnie usprawnionych pod kątem startów z przyszłymi superciężkimi rakietami NASA w programie Space Launch System. Miejscowa linia montażowa silników RS-25 również jest przedmiotem bieżącej koncentracji produkcji, która obejmuje sekcję składania dedykowanych niskociśnieniowych turbopomp.

Szerzej: Udany test silnika Aerojet Rocketdyne RS-25

Prace rozwojowe nad silnikami typu AR1 prowadzone są przez firme Aerojet Rocketdyne na zlecenie amerykańskich sił powietrznych. Stosowny kontrakt o wartości ponad 500 mln USD został zawarty pod koniec lutego 2016 roku. Zamysłem przyświecającym realizacji całego projektu jest zaproponowanie rodzimej alternatywy dla powszechnie stosowanych do tej pory rosyjskich silników RD-180. Uniezależnienie się od rosyjskich technologii traktowane jest przez stronę rządową jako priorytet bezpieczeństwa narodowego USA – jego realizacja jest oczekiwana najpóźniej do 2019 roku.

Szerzej: Kolejna tura zamówień na silniki rakiet kosmicznych dla USAF

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 1
Krisalyn
sobota, 6 sierpnia 2016, 03:46

God, I feel like I sholud be takin notes! Great work