Reklama

NAUKA I EDUKACJA

Łukasiewicz - ILOT opracował ekologiczne paliwo rakietowe

Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.
Test silnika rakietowego o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym, wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.
Autor. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

W ostatnich miesiącach inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (Łukasiewicz - ILOT) z powodzeniem ukończyli szereg prac i testów prowadzących do opracowania ekologicznego, wysokowydajnego hipergolicznego materiału pędnego. Tego typu wynalazek, jak określił Instytut, był od dziesięcioleci Świętym Graalem napędów kosmicznych.

Reklama

Nowe paliwo dla przyszłych misji kosmicznych

Jak możemy przeczytać w artykule , opracowany w Łukasiewicz – ILOT materiał pędny jest bezpieczniejszą dla personelu i środowiska alternatywą wobec obecnie stosowanych, toksycznych materiałów – pochodnych hydrazyny oraz tlenków azotu. Opracowana kombinacja wykorzystuje nadtlenek wodoru (o stężeniu 98%) jako utleniacz oraz nowatorskie paliwo. 

Reklama

Charakteryzuje się wysokimi osiągami – impulsem właściwym w próżni na poziomie 310 sekund, a także hipergolicznością, czyli zdolnością do samoczynnego zapłonu po wymieszaniu składników w komorze spalania. To idealny kandydat do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.

Czytaj też

Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji.
dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, dr inż. Adam Okniński

Główne właściwości:

Reklama
  • Impuls właściwy w próżni wynosi ok. 310 s – osiągi są porównywalne z obecnie stosowanymi materiałami;
  • Wysoka gęstość – wymaga mniejszych, lżejszych zbiorników i systemów zasilania niż w przypadku wielu innych materiałów;
  • Hipergoliczność – zapala się w kontakcie z 98% nadtlenkiem wodoru, bez konieczności stosowania dodatkowych źródeł zapłonu – upraszcza to konstrukcję silnika, pozwalając na wielokrotne użycie;
  • Szybki i powtarzalny zapłon – pozwala na zastosowanie w niewielkich silnikach, które wymagają krótkich i niezwykle precyzyjnych pulsów do kontroli położenia satelity;
  • Powszechnie dostępny i stosowany w przemyśle – brak konieczności stosowania rygorystycznych procedur bezpieczeństwa, w porównaniu z innymi materiałami pędnymi;
  • Zastosowanie zarówno w napędach satelitarnych (silniki korekcyjne satelitów) oraz jako napęd wyższych stopni rakiet nośnych (łatwość wielokrotnego włączania i wyłączania silnika podczas manewrów wymaganych do osiągnięcia docelowej orbity);
Długotrwała próba silnika o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.
Długotrwała próba silnika o ciągu 20 N i zapłonie hipergolicznym wykorzystującego opracowane paliwo oraz nadtlenek wodoru jako utleniacz.
Autor. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Dalsze badania i rozwój

Zespół inżynierów oraz naukowców Łukasiewicz – ILOT przeprowadził do tej pory ponad 160 testów nowego paliwa z wykorzystaniem silnika o ciągu 20 N, projektowanego do napędów satelitarnych – o skumulowanym czasie pracy na poziomie 2 minut. Najkrótsze włączenia silnika trwały 10 ms, co odpowiada wymaganiom satelitów pod kątem generacji krótkich precyzyjnych pulsów ciągu. Część testów silnika zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster" przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Uzyskano wysoce powtarzalny charakter zapłonu oraz stabilny i powtarzalny przebieg spalania. Nowe paliwo jest efektem przetestowania kilkuset różnych kombinacji związków chemicznych, a optymalizacja składów została opracowana w Łukasiewicz – ILOT.

Czytaj też

Jak poinformował ośrodek badawczy, kolejne prace będą skoncentrowane na wprowadzeniu tej innowacyjnej technologii do nowych systemów i podsystemów, opracowywanych przez kluczowych integratorów satelitów, działających na rynku europejskim i światowym.

Drop Test – eksperyment ukazujący hipergoliczną naturę nowo rozwiniętego paliwa w kontakcie z nadtlenkiem wodoru o stężeniu 98%.
Drop Test – eksperyment ukazujący hipergoliczną naturę nowo rozwiniętego paliwa w kontakcie z nadtlenkiem wodoru o stężeniu 98%.
Autor. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Kosmiczne specjalizacje

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: Boeing, GE, Airbus czy Pratt & Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

Obecnie Instytut jest zaangażowany w 30 projektów badawczych w obszarze technologii kosmicznych, w tym około połowa we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. W ramach projektów krajowych bierze udział m.in. w rozwoju konstelacji polskich satelitów optoelektronicznych (projekt PIAST) w ramach programu SZAFIR Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czytaj też

W obszarze technologii kosmicznych Instytut specjalizuje się m.in. w badaniach i rozwoju ad technologii rakietowych, napędów satelitarnych, modułów deorbitacyjnych oraz ekologicznych materiałów pędnych.

Instytut rozwija własną rakietę suborbitalną ILR-33 BURSZTYN 2K. Podstawowa wersja rakiety została z sukcesem przetestowana w locie, stając się pierwszym na świecie systemem wykorzystującym jako materiał pędny nadtlenek wodoru o stężeniu przekraczającym 98%.

Źródło: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Dudley

    No i nieprawda jest że Łukasiewicz jest pierwszą firmą stosującą HTP jako utleniacz. Ten związek chemiczny był stosowany już w czsie 2WŚ przez Niemców. W latach 60 przez Amerykanów w silnikach rakietowych satelitów telekomunikacyjnych oraz obecnie przez znaną Norweską firmę zbrojeniową Nammo w silniku rakiety Nucleus która wykonała w 2018r lot suborbitalny

  2. Dudley

    No jeśli to jest paliwo na bazie polietylenu z bursztyna to jest super ekologiczne. No i skoro to jest taka nowość, to może pochwalicie się patentem?