Reklama
  • Wiadomości

Polacy zrobią jeszcze większą rakietę. Początek prac w 2027

„Szacujemy, że Perun zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją - aż 70 proc. - powiedział PAP prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera. Kolejny lot odbędzie się w październiku 2025 roku.

Rakieta Perun przed lotem 21 czerwca 2023 r.
Rakieta Perun przed lotem 21 czerwca 2023 r.
Autor. SpaceForest

Rakieta Perun, opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest, przeszła już testy kwalifikacyjne silnika i jest gotowa do startu. Dwa październikowe loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce będą pierwszymi suborbitalnymi misjami naukowymi zrealizowanymi z terytorium Polski.

„Prace nad rakietą Perun realizujemy etapami w ramach kontraktu „Boost!” z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), który wspiera rozwój komercyjnych usług transportu kosmicznego. Zobowiązaliśmy się do komercjalizacji rakiety podczas czterech lotów testowych na wysokościach 50, 80, 100 i 150 km, przy czym 100 km to Linia Kármána - umowna granica kosmosu.” - powiedział PAP ekspert ds. komercjalizacji technologii kosmicznych i obronnych w SpaceForest Krzysztof Osiak.

Reklama

Oprócz lotów z usteckiego poligonu firma zaplanowała w 2026 roku dwa kolejne starty: z kosmodromu Atlantic Spaceport Consortium na Azorach oraz z morskiej platformy EuroSpaceport na Morzu Północnym. Podczas wspomnianych startów naukowcy szczególną uwagę poświęcą systemom bezpieczeństwa i zarządzania misją kosmiczną.

„Ten cel zrealizujemy poprzez niewybuchowy napęd hybrydowy rakiety (podtlenek azotu i modyfikowaną parafinę), system sterowania (TVC) i możliwość przerwania lotu z odzyskiem rakiety w dowolnym momencie. System „Thrust Vector Control” pozwala na pełną kontrolę rakiety w czasie rzeczywistym, w czym upatrujemy dodatkowe zastosowanie, także w rozwiązaniach dla innych sektorów niż kosmiczny - objaśnia Marcin Sarnowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w SpaceForest.

Prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera podkreślił, że po zakończeniu projektu „Boost!”, na początku 2027 roku firma przewiduje start prac nad większą wersją rakiety o podwyższonych parametrach nośnych i zwiększonym zasięgu operacyjnym, która otworzy nowe możliwości w realizacji misji kosmicznych. Szacuje się, że Perun zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją aż 70 proc.

Perun, SpaceForest, rakieta, Polska
Polska firma SpaceForest przeprowadziła kolejny test silnika SF-1000 do rakiety suborbitalnej Perun.
Autor. SpaceForest
Reklama

„Największe firmy z sektora kosmicznego już dziś postrzegają nas jako wartościowego partnera. Pierwsze sukcesy w realizacji wymagających wyzwań technologicznych są tego dowodem. W ramach projektu SALTO SpaceForest odpowiada za kluczowy manewr FLIP - odwrócenie i przygotowanie do lądowania europejskiej odzyskiwalnej rakiety orbitalnej „Themis”, produkowanej przez ArianeGroup.” - powiedział Robert Magiera.

Suborbitalny Perun ma 11 m długości oraz średnicę 45 cm. Rakieta posiada napęd hybrydowy - silnik rakietowy SF-1000 z podtlenkiem azotu i parafiną. Będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku na wysokość do 150 km (przy blisko 1 t masy startowej). Pojedynczy egzemplarz ma umożliwiać przeprowadzenie co najmniej 5 lotów. Dotychczas SpaceForest podjęło się dwóch testowych lotów suborbitalnych. W czerwcu 2023 r. Perun wzniósł się na wysokość 22 km, a w październiku na 12 km.

Reklama
Reklama