- Wiadomości
Polacy zrobią jeszcze większą rakietę. Początek prac w 2027
„Szacujemy, że Perun zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją - aż 70 proc. - powiedział PAP prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera. Kolejny lot odbędzie się w październiku 2025 roku.
Autor. SpaceForest
Rakieta Perun, opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest, przeszła już testy kwalifikacyjne silnika i jest gotowa do startu. Dwa październikowe loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce będą pierwszymi suborbitalnymi misjami naukowymi zrealizowanymi z terytorium Polski.
„Prace nad rakietą Perun realizujemy etapami w ramach kontraktu „Boost!” z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), który wspiera rozwój komercyjnych usług transportu kosmicznego. Zobowiązaliśmy się do komercjalizacji rakiety podczas czterech lotów testowych na wysokościach 50, 80, 100 i 150 km, przy czym 100 km to Linia Kármána - umowna granica kosmosu.” - powiedział PAP ekspert ds. komercjalizacji technologii kosmicznych i obronnych w SpaceForest Krzysztof Osiak.
Oprócz lotów z usteckiego poligonu firma zaplanowała w 2026 roku dwa kolejne starty: z kosmodromu Atlantic Spaceport Consortium na Azorach oraz z morskiej platformy EuroSpaceport na Morzu Północnym. Podczas wspomnianych startów naukowcy szczególną uwagę poświęcą systemom bezpieczeństwa i zarządzania misją kosmiczną.
„Ten cel zrealizujemy poprzez niewybuchowy napęd hybrydowy rakiety (podtlenek azotu i modyfikowaną parafinę), system sterowania (TVC) i możliwość przerwania lotu z odzyskiem rakiety w dowolnym momencie. System „Thrust Vector Control” pozwala na pełną kontrolę rakiety w czasie rzeczywistym, w czym upatrujemy dodatkowe zastosowanie, także w rozwiązaniach dla innych sektorów niż kosmiczny - objaśnia Marcin Sarnowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w SpaceForest.
Prezes zarządu SpaceForest Robert Magiera podkreślił, że po zakończeniu projektu „Boost!”, na początku 2027 roku firma przewiduje start prac nad większą wersją rakiety o podwyższonych parametrach nośnych i zwiększonym zasięgu operacyjnym, która otworzy nowe możliwości w realizacji misji kosmicznych. Szacuje się, że Perun zaspokoi około 45 proc. europejskiego zapotrzebowania na loty suborbitalne, a w połączeniu z jego większą wersją aż 70 proc.
Autor. SpaceForest
„Największe firmy z sektora kosmicznego już dziś postrzegają nas jako wartościowego partnera. Pierwsze sukcesy w realizacji wymagających wyzwań technologicznych są tego dowodem. W ramach projektu SALTO SpaceForest odpowiada za kluczowy manewr FLIP - odwrócenie i przygotowanie do lądowania europejskiej odzyskiwalnej rakiety orbitalnej „Themis”, produkowanej przez ArianeGroup.” - powiedział Robert Magiera.
Suborbitalny Perun ma 11 m długości oraz średnicę 45 cm. Rakieta posiada napęd hybrydowy - silnik rakietowy SF-1000 z podtlenkiem azotu i parafiną. Będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku na wysokość do 150 km (przy blisko 1 t masy startowej). Pojedynczy egzemplarz ma umożliwiać przeprowadzenie co najmniej 5 lotów. Dotychczas SpaceForest podjęło się dwóch testowych lotów suborbitalnych. W czerwcu 2023 r. Perun wzniósł się na wysokość 22 km, a w październiku na 12 km.
