- Wiadomości
SpaceX testuje Starshipa przed kolejnym lotem
SpaceX przeprowadziło test górnego stopnia Starship przed dziewiątym lotem. Próba nastąpiła po przerwanym teście silników Raptor na początku maja br. Dokładna data startu pozostaje jednak nieznana.
Autor. SpaceX via X
Test statyczny 6 silników Raptor w górnym stopniu rakiety odbyło się 12 maja 2025 r. w Starbase w południowym Teksasie. Próba trwała przez około 60 sekund i stanowiła kamień milowy przed nadchodzącym lotem. W kwietniu SpaceX przeprowadziło z kolei podobny test na dolnym segmencie rakiety. Wówczas uruchomiono 33 silniki jednostki napędowe.
Starship completed a long duration six-engine static fire and is undergoing final preparations for the ninth flight test pic.twitter.com/o3WWjwtFre
— SpaceX (@SpaceX) May 13, 2025
Przewidywana data startu
Testy statyczne dolnego i górnego stopnia systemu nośnego Starship/Super Heavy to standardowa procedura przed każdym lotem. Warto jednak zauważyć, że na początku maja SpaceX odnotowało małe problemy przejawiające się w niepokojącym błysku w sekcji silnikowej. Segment został zabrany ze stanowiska przez inżynierów w Starbase w celu zidentyfikowania i naprawy usterki.
Firma Elona Muska nie sprecyzowała dokładnej daty dziewiątego startu najpotężniejszej rakiety nośnej na świecie. Z informacji podanych przez amerykańskie media wynika, że system wzbije się w powietrze nie wcześniej niż 21 maja 2025 r. W locie wykorzystany zostanie dolny stopień - Super Heavy - z ostatniej misji. To pierwszy taki przypadek w procesie rozwoju tego projektu.
Pomimo wykrytej usterki na początku maja, SpaceX może pochwalić się sukcesami. 9 maja na łamach naszego portalu informowaliśmy o uzyskaniu przez firmę Muska zgody od Federalnej Administracji Lotnictwa na częstsze przeprowadzanie lotów testowych rakiety. Poprzedni limit ustanowił poprzeczkę 5 startów. Teraz Starship może startować aż 25 razy w roku.
Problemy z rakietą Starship
Starship odbył do tej pory osiem lotów testowych, z czego dwa miały miejsce w 2025 r. Zarówno lot 7, jak i lot 8 - które wystartowały odpowiednio 16 stycznia i 6 marca — były częściowo udane. W każdym z tych przypadków dolny stopień rakiety o nazwie Super Heavy wykonał swoje zadanie i powrócił do Starbase, gdzie został złapany przechwycony przez mechaniczne ramiona wieży startowej o nazwie „Mechazilla”.
Odmienny lot spotkał górny segment, który został utracony podczas siódmego i ósmego lotu. Warto zauważyć, że od początku roku SpaceX testuje zmodyfikowane wersje stopni Starship (Ship) Block 2. Różnice widoczne są m. in. w klapach, które zostały zmniejszone i przeniesione wyżej i dalej od osłony termicznej, przez co oczekuje się mniejszych szkód podczas ponownego wejścia w atmosferę. Pozostałe zmiany to m. in. ulepszona awionika lub „mocniejszy komputer pokładowy”.
Przypomnijmy, że Starship po pełnym zintegrowaniu mierzy ponad 120 metrów. Pierwszy stopień to booster Super Heavy, a drugi Ship, będący statkiem kosmicznym. W założeniu ma nie tylko wynosić największe ładunki na orbitę i znacząco zmniejszyć koszty takiego transportu, ale także mieć kluczowy udział w kolonizacji Księżyca, a później - Marsa.
