SpaceX testuje Starshipa przed kolejnym lotem

Autor. SpaceX via X
SpaceX przeprowadziło test górnego stopnia Starship przed dziewiątym lotem. Próba nastąpiła po przerwanym teście silników Raptor na początku maja br. Dokładna data startu pozostaje jednak nieznana.
Test statyczny 6 silników Raptor w górnym stopniu rakiety odbyło się 12 maja 2025 r. w Starbase w południowym Teksasie. Próba trwała przez około 60 sekund i stanowiła kamień milowy przed nadchodzącym lotem. W kwietniu SpaceX przeprowadziło z kolei podobny test na dolnym segmencie rakiety. Wówczas uruchomiono 33 silniki jednostki napędowe.
Starship completed a long duration six-engine static fire and is undergoing final preparations for the ninth flight test pic.twitter.com/o3WWjwtFre
— SpaceX (@SpaceX) May 13, 2025
Przewidywana data startu
Testy statyczne dolnego i górnego stopnia systemu nośnego Starship/Super Heavy to standardowa procedura przed każdym lotem. Warto jednak zauważyć, że na początku maja SpaceX odnotowało małe problemy przejawiające się w niepokojącym błysku w sekcji silnikowej. Segment został zabrany ze stanowiska przez inżynierów w Starbase w celu zidentyfikowania i naprawy usterki.
Firma Elona Muska nie sprecyzowała dokładnej daty dziewiątego startu najpotężniejszej rakiety nośnej na świecie. Z informacji podanych przez amerykańskie media wynika, że system wzbije się w powietrze nie wcześniej niż 21 maja 2025 r. W locie wykorzystany zostanie dolny stopień - Super Heavy - z ostatniej misji. To pierwszy taki przypadek w procesie rozwoju tego projektu.
Czytaj też
Pomimo wykrytej usterki na początku maja, SpaceX może pochwalić się sukcesami. 9 maja na łamach naszego portalu informowaliśmy o uzyskaniu przez firmę Muska zgody od Federalnej Administracji Lotnictwa na częstsze przeprowadzanie lotów testowych rakiety. Poprzedni limit ustanowił poprzeczkę 5 startów. Teraz Starship może startować aż 25 razy w roku.
Problemy z rakietą Starship
Starship odbył do tej pory osiem lotów testowych, z czego dwa miały miejsce w 2025 r. Zarówno lot 7, jak i lot 8 - które wystartowały odpowiednio 16 stycznia i 6 marca — były częściowo udane. W każdym z tych przypadków dolny stopień rakiety o nazwie Super Heavy wykonał swoje zadanie i powrócił do Starbase, gdzie został złapany przechwycony przez mechaniczne ramiona wieży startowej o nazwie „Mechazilla”.
Odmienny lot spotkał górny segment, który został utracony podczas siódmego i ósmego lotu. Warto zauważyć, że od początku roku SpaceX testuje zmodyfikowane wersje stopni Starship (Ship) Block 2. Różnice widoczne są m. in. w klapach, które zostały zmniejszone i przeniesione wyżej i dalej od osłony termicznej, przez co oczekuje się mniejszych szkód podczas ponownego wejścia w atmosferę. Pozostałe zmiany to m. in. ulepszona awionika lub „mocniejszy komputer pokładowy”.
Przypomnijmy, że Starship po pełnym zintegrowaniu mierzy ponad 120 metrów. Pierwszy stopień to booster Super Heavy, a drugi Ship, będący statkiem kosmicznym. W założeniu ma nie tylko wynosić największe ładunki na orbitę i znacząco zmniejszyć koszty takiego transportu, ale także mieć kluczowy udział w kolonizacji Księżyca, a później - Marsa.
szturmowik
Powiem szczerze, że po ostatnich wypowiedziach muska i jego działaniach politycznych przeztaję kibicować tej firmie. Co więcej zaczynam pidejrzewać,że Starschip to ściema podobna do firmy theranos. Koncepcja zbyt ambitna by mogła zostać zrealizowana w najbliższym czasie, ale póki co można ciągnąć mld rządowej kasy i nabijać sobie kieszeń.