Reklama

Rynek globalny

Amerykański gigant technologiczny zostanie sprzedany?

Autor. Amazon

W Stanach Zjednoczonych od wielu miesięcy trwa dyskusja na temat możliwości sprzedania United Launch Alliance - firmy z sektora kosmicznego, która jest operatorem rakiet, tj. Atlas V, Vulcan Centaur lub Delta IV Heavy. Jak podaje Wall Street Journal, najbardziej zainteresowanymi są Blue Origin oraz Cerberus, natomiast strony nie udzieliły komentarza w tej sprawie.

Reklama

Wiadomość o sprzedaży amerykańskiej firmy United Launch Alliance (ULA) pojawiła się jeszcze na początku 2023 r. Wówczas Arstechnica.com powołując się na trzy tajemnicze źródła poinformował, że transakcja może zostać dokonana jeszcze w tym roku. Sprawa transakcji nabrała tempa, aż w listopadzie br. portal branżowy doprecyzował, że spółki matki ULA - Lockheed Martin i Boeing - są bliskie wybrania potencjalnych nabywców. W artykule wskazano Blue Origin oraz „dobrze skapitalizowana firma z sektora aerospace, która jest zainteresowana zwiększeniem swojego portfolio kosmicznego”.

Reklama

Najnowsze informacje zostały natomiast opublikowane przez Reuters, powołujący się na artykuł Wall Street Journal. Źródła potwierdzają zainteresowanie kupnem ULA przez Blue Origin, natomiast drugą opcją pozostaje jedna z największych firm inwestycyjnych w Stanach Zjednoczonych - Cerberus Capital Management. Zainteresowanie miał wyrazić również producent biznesowych odrzutowców - Textron. Jak dodał Reuters, strony nie udzieliły komentarza w tej sprawie, natomiast Boeing odmówił podania wszelkich informacji.

Czytaj też

United Launch Alliance to jedna z najbardziej popularnych firm z amerykańskiego sektora kosmicznego, która została założona w 2006 r. i jest własnością prawdziwych gigantów technologicznych w Stanach Zjednoczonych - Lockheed Martin oraz Boeing. W arsenale ULA znajdują się prawdziwe legendy, jeśli chodzi o systemy nośne, w tym Delta IV Heavy oraz Atlas V.

Reklama

Przypomnijmy również, że United Launch Alliance pozyskało wiele wartościowych zleceń zarówno od partnerów rządowych, jak i prywatnych. W czerwcu br. pierwsza z wymienionych rakiet wyniosła w przestrzeń kosmiczną tajnego satelitę szpiegowskiego dla National Reconnaissance Office w ramach misji NROL-68. Atlas V z kolei poleciał z podobnym zadaniem we wrześniu br. w ramach NROL-107, lub inaczej Silent Barker.

Czytaj też

W listopadzie br. na łamach naszego portalu informowaliśmy natomiast o kontraktach z programu National Security Space Launch Phase 2, przydzielonych przez Siły Kosmiczne USA dla SpaceX oraz ULA, które zakładają 21 misji wyniesienia tajnych, wojskowych ładunków użytecznych. 11 z nich, o wartości 1,3 mld USD przypadło dla United Launch Alliance.

Autor. United Launch Alliance via X (dawniej Twitter)

Powyższe informacje o kontraktach sprawiają wrażenie, że ULA to prężnie działające przedsiębiorstwo, natomiast w rzeczywistości musi zmagać się z wieloma problemami. Przykładowo firma dysponuje starymi systemami nośnymi, które zbliżają się do końca swojej operacyjności. Wspomniany na początku Vulcan Centaur z kolei nie jest zdolny do lotów z uwagi na problemy, m. in. z silnikami BE-4, produkowanymi nota bene przez Blue Origin. Debiut Vulcana jest regularnie przekładany, natomiast z ostatnich informacji wynika, że powinien odbyć się w styczniu 2024 r.

Źródło: Arstechnica.com

Czytaj też

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newsletterazaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama
Reklama

Komentarze