Chińska rakieta Zhuque-3. Kluczowy test zakończony sukcesem

Autor. Landspace
Chińska firma Landspace przeprowadziła udany test statyczny dolnego segmentu rakiety Zhuque-3. To kluczowy krok przed planowanym na 2025 rok debiutanckim lotem.
Próba została przeprowadzona w piątek, 20 czerwca 2025 r. w Dongfeng Commercial Space Innovation Test Zone w Jiuquan Satellite Launch Center w północno-zachodnich Chinach. W ramach testu statycznego Landspace uruchomiło wszystkie 9 silników TQ-12A zasilanych mieszanką ciekłego metanu i ciekłego tlenu (methalox). Silniki pracowały stabilnie przez 45 sekund, wytwarzając ciąg o mocy 7542 kN.
Official video from Landspace of today's static fire test of its Zhuque-3 first stage at Jiuquan. pic.twitter.com/iRgagYH4hT
— Andrew Jones (@AJ_FI) June 20, 2025
Docelowo Zhuque-3 będzie dwustopniową rakietą z możliwością ponownego wykorzystania pierwszego stopnia. Nastąpiły jednak zmiany w rozmiarze systemu. Wcześniej Landspace podawało, że Zhuque-3 osiągnie wysokość 76,6 m. Obecnie wskazuje się na 66 m. Wydaje się, że zmianom nie uległa średnica - 4,5 m - oraz masa startowa 660 t. W rakiecie znajduje się 9 silników TQ-12A, natomiast w przyszłości zostaną zastąpione zmodernizowaną wersją TQ-12B, wytwarzającą większy ciąg.
Z dotychczasowych komunikatów Landspace wynika, że system nośny będzie mógł wynieść na LEO do 21 t ładunku w wersji nieprzeznaczonej do ponownego użycia oraz 18,3 t w przypadku odzyskiwania pierwszego stopnia.

Autor. Landspace
„Podczas procesu testowego wszystkie systemy działały normalnie, sekwencja uruchamiania silnika była dokładna, ciąg był stabilny, a misja testowa zakończyła się pełnym sukcesem.” - opisało Landspace w komunikacie po udanej próbie. Debiutancka misja rakiety przewidywana jest na 2025 rok, a w owiewce rakiety znajdzie się wówczas prototyp statku kosmicznego wielokrotnego użytku o nazwie Haolong.
Udana próba następuje po ubiegłorocznych testach prototypu Zhuque-3 VTVL-1, podczas których przetestowano szereg podsystemów i technologii, w tym silników w fazie wznoszenia oraz hamowania. Podczas pierwszej próby udało się osiągnąć wysokość 350 m, natomiast w kolejnej już 10 km. Wprowadzono wówczas szereg zmian, tj. dodanie płetw (grid fins), które są wykorzystywane do sterowania i stabilizowania rakiety podczas fazy opadania.
Przypomnijmy, że popularność Landspace wzrosła w 2023 r. Wówczas Zhuque-2 stała się pierwszą rakietą z silnikami na paliwo ciekły metan i ciekły tlen, która zaliczyła lot orbitalny.
Chiński wahadłowiec
Haolong to interesujący pojazd, głównie ze względu na swój kształt przypominający legendarne wahadłowce Space Shuttle. Pierwszy model został zaprezentowany podczas ubiegłorocznych targów Air Show w Chinach. Główny inżynier projektu zapowiedział wówczas, że wahadłowiec wszedł w fazę rozwoju inżynieryjnego. Jest on opracowywany przez Chengdu Aircraft Design Institute, działające w ramach państwowego podmiotu Aviation Industry Corporation.
Z przekazanych informacji wynika, że Haolong-1 będzie mierzyć 10 m przy rozpiętości skrzydeł na poziomie 8 m. Pojazd będzie w stanie transportować do chińskiej stacji kosmicznej do 1,8 tony ładunku.