Reklama

Świat

Senatorowie USA chcą zmian. "Możemy stracić przewagę nad Chinami”

Silniki Raptor w dolnym segmencie rakiety Starship podczas startu z 18 listopada br.
Silniki Raptor w dolnym segmencie rakiety Starship podczas startu z 18 listopada br.
Autor. SpaceX

Po częściowo udanym locie najpotężniejszej rakiety, jaką kiedykolwiek stworzył człowiek, wielu polityków w USA zwróciło uwagę na regulacje prawne, które powodują opóźnienia w przeprowadzaniu komercyjnych lotów kosmicznych. Niektórzy z amerykańskich senatorów naciskają na federalne organy regulacyjne, aby przyspieszyły zatwierdzanie wykonywanych startów, tłumacząc, że obecne tempo może skutkować utratą przewagi kraju w międzynarodowym wyścigu kosmicznym.

Reklama

18 listopada br. byliśmy świadkami drugiego lotu testowego w pełni zintegrowanego systemu nośnego Starship/Super Heavy, który tym razem razem wypadł znacznie lepiej, niż podczas kwietniowej próby. Wielu ekspertów i pasjonatów kosmonautyki i technologi kosmicznych okrzyknęło listopadowy test jako sukces firmy SpaceX, gdyż wszystkie silniki z dolnego stopnia działały bez zastrzeżeń do momentu separacji stopni, a następnie górny człon systemu (Ship 25) dotarł do przestrzeni kosmicznej. Mimo późniejszej utraty dwóch segmentów, SpaceX dokonało rzeczy, której wiele osób się nie spodziewało i wygląda na to, że kolejne próby przyniosą jeszcze więcej pozytywów.

Reklama
Reklama

Pracom rozwojowym Starshipa bacznie przygląda się NASA, gdyż pojazd ten zostanie wykorzystany w programie Artemis, który zakłada długotrwałe przywrócenie obecności człowieka na powierzchnię Srebrnego Globu i w późniejszym czasie wybudowanie tam placówki badawczej. Jest to element kosmicznego wyścigu pomiędzy USA i Chinami, które razem z Rosją planują wybudować swój obiekt na Księżycu i pojawia się coraz więcej obaw, że Państwo Środka może spełnić swój księżycowy plan przed Amerykanami. Wzbudza to także obawy władz, które wydaje się, jakby zaczęły dostrzegać, że pewne regulacje prawne opóźniają rozwój krajowych zdolności kosmicznych.

Czytaj też

Jak opisało w swoim materiale CNN, w ostatnich tygodniach amerykańscy senatorowie - Kyrsten Sinema i Eric Schmitt - zaapelowali do Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) o jak najszybsze działanie w celu wyeliminowania biurokracji i zmniejszenia opóźnień w wydawaniu licencji m.in. na przeprowadzanie startów komercyjnych rakiet nośnych. Każdy, kto śledził temat Starshipa spotkał się z informacjami, podkreślającymi fakt, że system jest gotowy do lotu, natomiast kwestia wydania zgody na start od FAA opóźnia cały proces.

Oprócz tego dochodziła także kwestia otrzymania „zielonego światła” od agencji środowiskowej US Fish and Wildlife, która miała wiele zastrzeżeń po pierwszym testowym locie Starshipa z kwietnia br. „To wstyd, gdy nasz sprzęt jest gotowy do lotu, a my nie jesteśmy w stanie polecieć z powodu przepisów lub przeglądu. To nigdy nie powinno mieć miejsca. A sytuacja tylko się pogarsza.” - powiedział William Gerstenmaier, wiceprezes ds. budowy i niezawodności w SpaceX.

Autor. SpaceX

Senatorowie argumentują swoje naciski tempem rozwoju chińskich zdolności kosmicznych, a szczególnie sektora prywatnego, który otrzymuje znaczne wsparcie od rządu w Pekinie i z roku na rok widać dynamiczne postępy. W liście z 14 listopada napisali, że konieczne jest dostosowanie procesów w FAA i innych agencjach federalnych, aby nie zwalniać tempa w rozwoju amerykańskich innowacji, a także sprostać zagrożeniom w kosmosie.

Senatorowie podkreślili, że obecne tempo wydawania pozwoleń na loty kosmiczne może kosztować Stany Zjednoczone utratę przewagi w rywalizacji z ChRL. Państwo Środka jest od lat traktowane jako główny rywal, zagrażający interesom USA, nie tylko w domenie kosmicznej.

Czytaj też

„Liczba komercyjnych lotów kosmicznych wzrosła czterokrotnie w ciągu zaledwie czterech lat. […] Nadążanie za popytem w branży jest priorytetem i jest ważne z kilku powodów, w tym ze względu na zaspokojenie naszych potrzeb w zakresie bezpieczeństwa narodowego i eksploracji cywilnej. Pracujemy z całych sił, aby przyciągnąć, zatrudnić i zatrzymać nowych pracowników”. - oznajmił w oświadczeniu dla CNN rzecznik FAA.

Co ciekawe, jeszcze w okresie oczekiwania na zgodę dla drugiego lotu Starshipa kilku czołowych senatorów wyraziło zaniepokojenie opóźnieniami regulacyjnymi, które jak określono, „mogą umożliwić Chinom dalsze wypełnianie niegdyś szerokiej luki między nimi a Stanami Zjednoczonymi w zakresie możliwości działań w kosmosie”[…] Nie możemy być naszym najgorszym wrogiem, jeśli chodzi o pokonanie Chin na Księżycu i Marsie” - podkreślił kilka tygodni temu senator Eric S. Schmitt.

Czytaj też

Jak opisało CNN, senatorowie proszą teraz Federalną Agencję Lotnictwa, aby określiła w najbliższych dniach m.in. jakich dodatkowych zasobów może potrzebować, aby przyspieszyć proces licencjonowania startów. Może się to okazać kluczowe do trzeciej próby w locie rakiety Starship, gdyż jak zaznaczył Elon Musk, z technicznego puntu widzenia system jest gotowy do lotu pod koniec obecnego roku. Największym problemem pozostaje jednak zgoda od FAA.

Źródło: CNN, Space24.pl

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!