Reklama

Komunikacja

Nowa generacja Starlinków w wersji mini wyniesiona przez SpaceX

Autor. SpaceX via Twitter

SpaceX po raz kolejny rozwinęło zdolności dostarczania swoim klientom internetu satelitarnego pochodzącego z konstelacji Starlinków. We wtorek, według czasu polskiego, amerykańskie przedsiębiorstwo przeprowadziło udane wyniesienie swoich satelitów nowej generacji Starlink v2. Dzięki udanej misji SpaceX powiększyło obecnie rozwijaną konstelację Starlink Gen 2 o innowacyjne urządzenia z lepszymi parametrami technicznymi niż poprzednie generacje.

Reklama

We wtorek, 28 lutego br. o godzinie 00:13 czasu polskiego z kompleksu startowego nr 40. w bazie amerykańskich Sił Kosmicznych na Przylądku Canaveral na Florydzie, SpaceX przeprowadziło udane wyniesienia na niską orbitę okołoziemską (LEO) nowej generacji 21 satelitów Starlink v2 przy pomocy rakiety nośnej Falcon 9. Misja Starlink Group 6-1 była pierwszym startem amerykańskiego przedsiębiorstwa z wykorzystaniem wspomnianej generacji Starlinków, które tym samym dołączyły do rozwijanej obecnie konstelacji Starlink Gen 2.

Reklama
Reklama

Nowa generacja Starlinków wyniesiona przez Falcona 9 w trakcie wtorkowego lotu to partia innowacyjnych urządzeń, które według dostępnych informacji mają mieć prawie czterokrotnie większą przepustowość niż wcześniejsze satelity, a tym samym są urządzeniami większymi niż np. satelity Starlink v1.5, które zostały wyniesione w końcówce ubiegłego roku.

Czytaj też

W kwestii rozmiarów systemów satelitarnych od SpaceX warto zauważyć, że amerykańskie przedsiębiorstwo planuje wynoszenie tej Starlinków v2 nie tylko przy pomocy Falcona 9, tak jak to miało miejsce we wtorek, ale również wykorzystując obecnie rozwijany, potężny system nośny Starship. Ze względu na różnicę możliwości transportowych pomiędzy systemami nośnymi od SpaceX, satelity Starlink v2 różnią się od siebie. W misji 28 lutego br. wzięły udział satelity specjalnie przystosowane do Falcona 9 o nazwie „Starlink v2 Mini". Pomysł ten został zapowiedziany już w sierpniu 2022 r. przez Elona Muska na wspólnej konferencji z T-Mobile, a dodanie określenia "mini" wynika z mniejszych rozmiarów urządzeń, które nadal w dużym stopniu są oparte na projekcie satelity Starlink v2.

Autor. SpaceX via Twitter

Czytaj też

Jednym ze źródeł informacji o konkretnych rozmiarach Starlinków v2 Mini jest wniosek SpaceX do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), w których pojawiła się tabela pokazująca niektóre parametry techniczne dla satelitów nowej generacji, również tych wyniesionych przez Falcona 9. Wskazano wówczas projekt "F9-2" z dwoma panelami słonecznymi o długości 12,8 metra i masie 800 kilogramów. Dla porównania, satelity Starlink pierwszej generacji miały pojedynczy panel słoneczny o długości 8 metrów i ważyły około 300 kilogramów.

Czytaj też

Jak już wspomniałem wyżej wtorkowe wyniesienia satelitów obejmowało wersję "mini", natomiast w zgłoszeniu amerykańskiej firmy należącej do Elona Muska znalazł się też wykaz standardowej generacji Starlink v2, która docelowo ma być wynoszona na niską orbitę okołoziemską za pomocą systemu nośnego Starship. Według planów SpaceX, urządzenia będą wówczas posiadać dwa panele słoneczne o długości około 20 m, a całkowita masa satelity wyniesie 2 t.

SpaceX planuje również wyniesienie kolejnej partii Starlinków na niską orbitę okołoziemską (LEO) 2 marca, lecz według dostępnych informacji będzie to 51 satelitów v1.5. Rozbudowa konstelacji satelitów Starlink pozwoli zwiększyć przepustowość sieci, a tym samym umożliwi pozyskanie nowych klientów i zapewnienie szybszych usług.

Visualisation of the 30 000 planned satellites from the Starlink Generation 2 constellation as of 2022. Different sub-constellations are illustrated with a different colour.
Autor. ESO

Czytaj też

Wartą podkreślenia jest również informacja podana przez SpaceX na serwisie Twitter w grudniu 2022 r. dotycząca przekroczenia liczby miliona "aktywnych użytkowników" sieci Starlink, co stanowi wzrost od marca ubiegłego roku, kiedy liczba klientów wynosiła 250 tysięcy.

Reklama

Komentarze

    Reklama