Reklama

Obserwacja Ziemi

Widziane z orbity: rosyjski Ił-76 zniszczony w Libii

Samolot transportowy Ił-76 przed rozpoczęciem zrzutów spadochronowych. - fot. mil.ru

Ze zdjęć satelitarnych wynika, że rosyjski samolot transportowy Ił-76, który znajdował się w libijskiej bazie Al-Dżufra został zniszczony. Sytuacja została prawdopodobnie spowodowana atakiem drona amerykańskiej produkcji, którego celem byli członkowie Grupy Wagnera.

Reklama

Federacja Rosyjska straciła kolejny samolot transportowy. Z ostatnich informacji wynika, że znajdujący się na terenie libijskiej bazy Al-Dżufra samolot Ił-76 został zniszczony. Media powołując się na źródła arabskie i zachodnie opisały, że był to wynik ataku dronów lub uderzenia rakietowego. Samolot zaatakowano prawdopodobnie 7 grudnia br. , choć niektóre źródła twierdzą, że były dwa ataki - pierwszy 7 grudnia, a drugi 12 grudnia. Portal Libya Observer napisał, że za zniszczeniem samolotu mogą stać wojska amerykańskie. Przedstawiciele USA nie skomentowali tych doniesień.

Reklama
Reklama

Zniszczenie maszyny potwierdzają zdjęcia satelitarne, które zostały wykonane przez jednostki komercyjne. Na zobrazowaniach widzimy, że samolot wyraźnie płonął. Spłonęły wszystkie jego silniki, a sam kadłub maszyny jest wyraźnie wypalony. Można także dostrzec, że z samolotu wylało się paliwo lotnicze. Wynika z tego, że nie nadaje się do przywrócenia do służby. Choć brak jest potwierdzonych informacji, do kogo należał Ił-76, wiele źródeł jednoznacznie ocenia go jako „rosyjski”. Wiadomo jednak, że baza Al-Dżufra była wykorzystywana przez Grupę Wagnera, dlatego jako potencjalny cel ataku wskazuje się właśnie prywatną armię najemników.

Samolot przyleciał z bazy w Syrii i miał transportować elektroniczne urządzenia zakłócające dla rosyjskiej formacji, która jest obecnie szkolona w Afryce. Media donoszą, że ładunek ten zmierzał częściowo do Libii, a częściowo do Sudanu. Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż bazą Al-Dżufra zarządza obecnie Libijska Armia Narodowa, dowodzona przez generała Chalifę Haftara, współpracującego z Moskwą. Haftar i jego armia jest jednym z dwóch głównych ośrodków władzy w Libii, która po obaleniu w 2011 r. Muammara Kadafiego pogrążyła się w chaosie.

Czytaj też

Sprawę dla naszej redakcji skomentował specjalista od lotnictwa, starszy redaktor Defence24.pl Maciej Szopa: „To już kolejna strata rosyjskiego ciężkiego samolotu transportowego. Ił-76 to podstawowy rosyjski samolot Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej, ale mimo to tych maszyn było przed wojną zaledwie 100. Samolot zniszczony obecnie nie koniecznie należał wprawdzie do wojska, tak jak nie należała do niego maszyna Wagnerowców, ktora rozbiła się przy lądowaniu w Mali we wrześniu tego roku”.

Netto rosyjska flota transportowa jednak się kurczy, a każda maszyna, szczególnie czynna operacyjnie jest więc na wagę złota. Szczególnie biorąc pod uwagę, że Rosja cały czas stara się prowadzić globalną politykę i wykorzystuje je do zaopatrywania swojej działalności w Afryce i Azji. Tymczasem tylko w tym roku w ataku na bazę pod Pskowem Ukraińcy zniszczyli prawdopodobnie cztery takie Iły. Piąty to ten, który rozbił się w Mali a w padzierniku w Turkmenistanie spłonął szósty, wojskowy samolot.” - dodał Maciej Szopa.

Czytaj też

Ekspert zauważył także, że najprawdopodobniej trwa obecnie w Afryce polowanie na rosyjskie samoloty.W rym rejonie łatwiej jest je zniszczyć niż w bazach na terytorium Rosji gdzie chronione są przez systemy obrony powietrznej. Nie od dzisiaj wiadomo, że na najemników polują tam ukraińskie wojska specjalne” - stwierdził starszy redaktor Defence24.pl

Portugalski F-16 i rosyjski Ił-76
Autor. Portuguese Air Force

Il-76 to 4-silnikowa maszyna o rozpiętości skrzydeł 50,5 m, która została zaprojektowana w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku przez biuro konstrukcyjne im. Iljuszyna. Stworzono ją głównie z myślą o przewożeniu ładunków na odległość do 4,5/5 tysiąca kilometrów, jednak po latach zdecydowano się też na przygotowanie wersji do przewozu pasażerów. Samoloty te stanowią podstawę rosyjskiego wojskowego lotnictwa transportowego. Państwa, które także posiadają je w swoich siłach lotniczych to m.in. Iran, Ukraina, Białoruś, Indie, Pakistan.

Czytaj też

Zobrazowania satelitarne dostarczają informacji m.in. z zakresu ruchów wojsk przeciwnika, czy też skali zniszczeń w danym miejscu. Wykorzystanie satelitów komercyjnych jest bardzo dobrze widoczne w trwającej wojnie na Ukrainie. Dane obrazowe wysokiej rozdzielczości od różnych firm są integralną częścią mapowania, planowania i wsparcia operacyjnego, pomagając dzięki temu użytkownikom końcowym podejmować szybsze i lepsze decyzje oraz oszczędzać życie ludzkie, zasoby i czas.

Źródło: PAP/ Nova.News/ Space24.pl

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama

Komentarze

    Reklama