Reklama

KOSMONAUTYKA

Bezzałogowy samolot kosmiczny w planach Roskosmosu

Ilustracja: International Scientific Optical Network (ISON)
Ilustracja: International Scientific Optical Network (ISON)

Z materiałów projektowych ujawnionych przez rosyjskie media wynika, że Państwowa Korporacja ds. Aktywności Kosmicznej Roskosmos ma w swoich planach budowę własnego samolotu orbitalnego. Projekt przypomina swoimi założeniami pomysł realizowany obecnie przez firmę Virgin Galactic w oparciu o system wielokrotnego użytku złożony z samolotów SpaceShipTwo oraz WhiteKnightTwo. Trzonem rosyjskiego odpowiednika ma być pojazd stworzony na bazie górnego segmentu rakietowego Briz-M.

Wykorzystanie elementów Briz-M w konstrukcji nowego rosyjskiego samolotu kosmicznego ma jednak ograniczać się zasadniczo do samego układu napędowego, czyli pojedynczego silnika 14D30 (S5.98M). Federalne przedsiębiorstwo Roskosmos zakłada, że zapewni on pojazdowi zdolność wzbicia się na pułap co najmniej 160 km nad Ziemią i osiąganie prędkości lotu przekraczającej barierę Mach 7. Samolot kosmiczny ma być przy tym w pełni przystosowany do samodzielnego powrotu na Ziemię i wielokrotnego powtórnego użycia (doniesienia medialne sugerują zakres do 50 kolejnych startów).

Samolot kosmiczny Roskosmosu ma działać jako system bezzałogowy. Jego ograniczony pułap maksymalny sugeruje jednak, że nie będzie tutaj mowy o realizacji misji choćby zbliżonych do tych przewidzianych przez US Air Force dla miniaturowego wahadłowca X-37B. Rosyjskiemu systemowi ma być w tym przypadku zdecydowanie bliżej do samolotu kosmicznego SpaceShipTwo, zbudowanego przez Virgin Galactic z myślą o suborbitalnych lotach turystycznych. Nie jest tutaj jednak jasne, jaki konkretny zakres zadań miałby spełniać pojazd Roskosmosu. Nie przedstawiono również szerszych informacji dotyczących platformy wstępnego transportu, biorąc pod uwagę, że bezzałogowiec miałby być odpalany z pewnego pułapu nad powierzchnią Ziemi.

Wiadomo natomiast, że produkcja nowej konstrukcji kosmicznej ma odbywać się w całości na terytorium Rosji, z wyłącznym udziałem rodzimych zasobów technicznych. Podmiotem odpowiedzialnym za skonstruowanie całego systemu będzie spółka ISON (International Scientific Optical Network), działająca na zamówienie korporacji Roskosmos. Harmonogram projektu zakłada przeprowadzenie do 2023 roku pięciu lotów testowych nienazwanego jeszcze kosmicznego bezzałogowca. Póki co, w ujawnionych materiałach figurują jednak tylko schematy koncepcyjne.

Komentarze