Statki Kosmiczne
Europa będzie miała dwa statki kosmiczne: LINCE oraz Nyx
Po ostatnim ogłoszeniu strategii przez firmę PLD Space okazuje się, że już za kilka lat w Europie pojawią się dwa statki kosmiczne zdolne do transportu zarówno astronautów, jak i cargo. Oprócz Hiszpanów, prace prowadzi również francusko-niemiecka spółka The Exploration Company.
Obecnie misje kosmiczne z załogą lub bez odbywają się poprzez loty statków kosmicznych firm prywatnych ze Stanów Zjednoczonych lub należących do państwa - głównie rosyjskich i chińskich. W kolejnych latach sytuacja może ulec zmianie, gdy do gry wejdą również firmy z Europy - hiszpańskie PLD Space oraz francusko-niemieckie The Exploration Company.
Statek kosmiczny LINCE
O LINCE mogliśmy usłyszeć zaledwie kilka dni temu podczas prezentacji firmy PLD Space. Statek kosmiczny o kubaturze 8 m3 powstanie zarówno w wersji załogowej, jak i cargo. W przypadku tej pierwszej na pokładzie zmieści się 4-5 astronautów, którzy będą mogli odbyć podróż do stacji kosmicznej oraz z powrotem.
Wersja cargo zakłada wyniesienia na orbitę do 5 t ładunków oraz transport na Ziemię do 3,4 t. Warto zauważyć, że LINCE nie będzie zdolny do misji tylko na orbitę okołoziemską. Docelowo statek kosmiczny będzie odbyć loty również na większe odległości, w tym na orbitę Księżyca. Być może w przyszłości zobaczymy hiszpańską kapsułę dokującą do międzynarodowej stacji Gateway.
Testy LINCE rozpoczną się jeszcze w 2025 r. Trzy lata później planowany jest bezzałogowy lot testowy przy pomocy rakiety Miura 5 od PLD Space. Próba nie będzie jednak zakładać osiągnięcia orbity, gdy tego typu lot planowany jest dopiero w 2030 r. Wówczas na pokładzie znajdą się trzy manekiny. Informacja o planowanych etapach rozwoju projektu została przekazana podczas prezentacji oraz w komunikacie prasowym.
Przedział czasowy pierwszy może świadczyć o tym, iż LINCE nie będzie latać do i z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), gdyż jej operacyjność przewidywana jest właśnie do 2030 r. Już w kolejnej dekadzie natomiast pojawią się komercyjne stacje na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO), do których niezbędny będzie transport z Ziemi.
Statek kosmiczny Nyx
Francusko-niemiecka The Exploration Company pracuje nad statkiem cargo Nyx, który w przyszłości ma być również w wersji załogowej. Firma zapewnia, że Nyx będzie w stanie zabrać do 4 t ładunku na niską orbitę okołoziemską (LEO) oraz do 3 t z powrotem na Ziemię. Koszt misji został określony na kwotę 150 mln EUR. Lot do ISS powinien się odbyć w 2027 r.
Podobnie do LINCE, Nyx będzie w stanie latać na orbitę naturalnego satelity Ziemi, dokując do stacji Gateway. Producent zapewnia, że wówczas do placówki orbitalnej będzie w stanie dostarczyć do 5 t ładunku oraz zabrać na naszą planetę do 2 t. Koszt misji w tym przypadku został określony na kwotę 400 mln EUR.
Na stronie internetowej producenta możemy znaleźć informację o wersji Nyx Moon, która wykonywałaby misje na powierzchnię Księżyca. Brakuje jednak dokładnych danych dotyczących dopuszczalnej masy ładunku. Wiemy jednak, że od kilku miesięcy The Exploration Company testuje prototypy silników.
Nyx został ogłoszony znacznie wcześniej niż LINCE, a zatem logicznym jest, że projekt znajduje się na bardziej zaawansowanym etapie. Warto dodać, że The Exploration Company podpisała już umowy z firmami, które pracują nad komercyjnymi stacjami kosmicznymi. Obecnie europejski statek kosmiczny został zakontraktowany na misje do przyszłych stacji Starlab, Haven oraz Axiom Station.