- Wiadomości
Włosi z licencją na starty rakiet z Gujany Francuskiej
Włoska firma Avio otrzymała licencję na przeprowadzanie startów systemu nośnego Vega-C z europejskiego kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Dotychczas operatorem rakiety pozostawała francuska firma Arianespace. Avio formalnie przejmie tę rolę pod koniec roku.
Autor. ESA
Kwestia rakiety Vega-C dobrze pokazuje różnice między producentem a operatorem rakiety nośnej. W tym przypadku Avio obecnie jest w roli producenta, natomiast operatorem tego systemu jest francuskie Arianespace. Ta sytuacja ma zmienić się już pod koniec 2025 roku, o czym informowaliśmy na łamach naszego portalu.
„Arianespace i Avio uzgodniły, że Arianespace pozostanie dostawcą usług startowych i operatorem usług startowych Vega i Vega-C do lotu Vega 29 (VV29), zaplanowanego na czwarty kwartał 2025 r.” - czytamy we wrześniowym, półrocznym raporcie finansowym włoskiej spółki z 2024 roku.
Według portalu EuropeanSpaceflight.com, decyzja o zamianie ról została podjęta jeszcze w 2023 roku podczas Szczytu Kosmicznego w Sewilli. Państwa członkowskie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) zatwierdziły wniosek Włoch o zarządzanie misjami rakiety Vega-C, oddzielając się od firmy Arianespace. Oficjalny proces przejmowania obowiązków rozpoczął się latem tego roku, a pierwsza misja z Avio w nowej roli posiada oznaczenie VV30 i zostanie przeprowadzona prawdopodobnie w grudniu br.
Niezbędne dla włoskiej firmy jest posiadanie licencji startowej z europejskiego kosmodromu w Gujanie Francuskiej, którą wydaje Francja, np. za pośrednictwem państwowej agencji kosmicznej CNES. Przykładowo w czerwcu 2025 roku hiszpański start-up PLD Space podpisał umowę z CNES, która zezwala na budowę infrastruktury startowej dla rakiety nośnej Miura 5.
Avio otrzymało licencję na przeprowadzanie startów rakiety Vega-C z Centrum Kosmicznego w Gujanie Francuskiej w sierpniu 2025 roku. Włosi wykorzystają istniejący już kompleks startowy dla rakiet Vega.
Obecnie operacyjna wersja Vega-C to czterostopniowa, lekka rakieta o wysokości 35 m, średnicy 3,4 m i masie startowej 210 t. Poszczególne segmenty są zasilane silnikami na paliwo stałe, natomiast w kolejnych wersjach rakiety planuje się zastąpienie niektórych z nich jednostkami na paliwo ciekłe, np. ciekłym metanem i ciekłym tlenem. Vega-C jest w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską około 2,3 t ładunku.
