SATELITY
Airbus otwiera "kosmiczną infostradę"
Airbus Defence and Space wstępnie uruchomił „kosmiczną infostradę” – SpaceDataHighway – która reprezentuje nową jakość transmisji danych w przestrzeni kosmicznej. Szerokopasmowa komunikacja laserowa z wykorzystaniem satelitów przekaźnikowych na orbicie geostacjonarnej ma zapewniać bezpieczną usługę transmisji danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Na razie na orbicie działa pierwszy satelita konstelacji EDRS-A, drugi kosmiczny węzeł przekaźnikowy zostanie uruchomiony w 2017 roku, a w planach jest budowa jeszcze jednego urządzenia tej klasy.
Dzięki nowej technologii laserowej opracowanej przez Tesat Spacecom, SpaceDataHighway może przekazywać duże ilości danych z satelitów do obserwacji Ziemi, platform powietrznych, a nawet Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z szybkością 1 Gb/s, transmitując nawet 40 terabajtów dziennie. Z usług nowej generacji jako pierwsze skorzystają satelity do obserwacji Ziemi Sentinel wchodzące w skład programu Copernicus.
Program SpaceDataHighway jest realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) a firmą Airbus Defence and Space. Kluczowym sponsorem jest również niemiecka agencja kosmiczna DLR. Prace nad wdrożeniem programu kosztowały prawie 500 milionów euro.
EDRS-A, pierwszy satelita przekaźnikowy SpaceDataHighway, został wyniesiony na orbitę 30 stycznia 2016 r. Ten pierwszy węzeł komunikacyjny, umieszczony na pozycji 9°E, obejmuje zasięgiem obszar od wschodniego wybrzeża Ameryki do Indii. Drugi satelita zostanie wystrzelony w 2017 r. zwiększając zasięg, przepustowość oraz niezawodność systemu.
Airbus Defence and Space planuje rozbudować SpaceDataHighway o trzeci satelitarny węzeł, EDRS-D, który ma zostać umieszczony nad regionem Azji i Pacyfiku. Ten trzeci węzeł będzie kolejnym krokiem w kierunku globalnego „światłowodu na niebie”. EDRS-D, wyposażony w kilka terminali laserowych z dwukierunkowymi łączami optycznymi, będzie mógł jednocześnie obsługiwać wielu klientów, wiele satelitów i samolotów. Będzie też mógł transmitować dane do innego satelity przekaźnikowego, aby dostarczyć je na drugą półkulę z zachowaniem standardów bezpieczeństwa.